Bittejä ja algoritmeja -leiri 2016

Teksti: Emma Karjalainen
Kuvat: Emma Karjalainen, Matias Kaukolinna ja Jenna Tuominen

Leiri alkoi maanantaina 1.8 aurinkoisissa tunnelmissa ulkona nimileikkien ja tutustumisleikkien parissa. Sen jälkeen sisällä päästiin heti tositoimiin, kun aloitettiin ohjelmointiharjoitukset EppaBasicillä. Aluksi piirrettiin palloja ja lumiukkoja sekä määritettiin värejä väritaulukon avulla. Ruokailun jälkeen leiriydyttiin hetkeksi Exactumin takaa löytyvälle nurmialueelle, jossa pelattiin Pokemon Go:ta sekä leikittiin peiliä ja väriä. Iltapäivällä pohdittiin hieman vaikeampia tehtäviä: pallojen porrastusta sekä joulukuusta. Päivän aikana ehdittiin myös tarkastella pikajärjestämisen algoritmia, jonka avulla saatiin leiriläisten nimet aakkosjärjestykseen.

IMAG1017
Suurin osa leiriviikosta kului ohjelmoinnin parissa, mikä olikin leiriläisten mielestä parasta,

Tiistaiaamun happihyppelyssä kaksi ryhmää kilpaili toisiaan vastaan järjestysalgoritmikisassa.  Toinen ryhmä ryhmä järjestäytyi alogoritmia käyttäen aakkosjärjestykseen 30 sekuntia nopeammin kuin toinen ryhmä. Palkkioksi nopeimmille luvattiin tikkarit. Ohjelmointitehtävät jatkuivat satunnaismuuttujan käytön harjoittelulla. Päivän aiheena oli kinkkiset todennäköisyydet ja Eppabasicillä saatiin ratkottua mm. todennäköisyys sille, että noppaa heitetään kaksi kertaa ja silmälukujen summa on vähintään 10. Myös kolikon kruunat ja klaavat tulivat tutuiksi. Ruokailun jälkeen käytiin tutustumassa matematiikan laitoksen tietokonehuoneeseen eli ”Ukko-klusteriin”, missä suoritetaan tutkijoiden raskaita ohjelmia. Iltapäivällä luokassa pohdittiin kuuluisaa syntymäpäiväongelmaa ja täytyihän se myös testata käytännössä, ja luokasta löytyi kuin löytyikin kaksi saman syntymäpäivän omaavaa leiriläistä! Lisäksi yhdellä leiriläisellä oli sama syntymäpäivä kuin yhdellä ohjaajalla. Päivän päätteeksi saatiin vielä opiskella javascriptiä vierailija Henrikin johdolla.

IMAG1032
Mutta ehdittiin leirillä viettää aikaa ulkonakin.

Keskiviikkona pureuduttiin rekursioon ja animointiin mm. pöytäliinaa piirtämällä. Päivän tehtävät sujuivat hyvin ja ne tulikin suurimmaksi osaksi tehtyä jo aamupäivän aikana. Leiriläiset keksivät myös omia tehtäviä, kuten sahalaitakuviota tekevän pallon ongelman. Ohjaaja Jenna kehitteli myös tuulimyllyohjelman. Ennen ruokailua ehdittiin vielä pohtia kekojärjestämisalgoritmin toimintaa pelinappuloilla. Iltapäivällä tutustuttiin ”norjalaiseen ohjelmointiin” hauskan jalkaleikin avulla. Happihyppelyä jatkettiin tutustumalla kiihdytinlaboratoriorakennukseen ulkoa käsin. Sisällä perehdyttiin toisen maailmansodan aikaiseen salauslaite Enigmaan ja sen toimintaperiaatteeseen. Leiriläisiltä tuli hyviä tietopläjäyksiä laitteen historiasta, sillä jotkut heistä olivat nähneet dokumentin aiheesta. Päivän lopuksi leiriläiset saivat vielä kisata salakirjoitetun viestin purkamisella.

IMAG1048
Keskiviikkona tutustuttiin salauslaite Enigmaan.

Torstaiaamuna aivonystyrät heräteltiin käyntiin täyttämällä japanilaisia ristikoita. Aivojumpan jälkeen siirryttiin ulos jumppaamaan aivojen lisäksi myös jalkoja järjestäytymällä eilisestä tutulla kekolajittelulla aakkosjärjestykseen. Luokassa päästiin taas ohjelmoinnin pariin suunnittelemaan mahdollisimman tehokasta tekoalyä nim-peliin. Tekoälyn kehittäminen vangitsi leiriläiset tiukasti pauloihinsa, joten lounasruokailu tarjosi hyvän ajattelutauon, jonka aikana ehti pohtia uusia strategioita, joilla tekoälyn saisi paremmaksi. Iltapäivän ulkoilu piti perua sateen vuoksi, joten teimme lyhyen tutustumiskierroksen kampuksen nähtävyyksiin: Fysiikan laitoksen pyörivä kivipallo ja Suomen kallioperäkartta, kirjaston kirjat ja designtuolit sekä Ilmatieteenlaitoksen aallonkorkeusmonitori sekä aurinkopurje. Tämän jälkeen lapsilla olikin jo kiire koneen ääreen koodaamaan. Iltapäivä sujui tekoälyn parissa.

IMG_20160804_122338
Torstain tutustumiskierroksella vierailtiin mm. kampuskirjastossa.

Perjantaiaamu aloitettiin täyttämällä tutkimuslomakkeita, jonka jälkeen päästiin taas tekoälyn kimppuun. Aamupäivän aikana tehtiin vielä parannuksia moneen tekoälyyn iltapäivän kilpailua silmälläpiten. Ruokailun jälkeen reippailtiin Exactumin neljänteen kerrokseen ihailemaan näköaloja sekä tietokoneilla lämmitettyä kasvihuonetta kattoterassille. Tämän jälkeen osa bittileiriläisistä osallistui leirien väliseen vaahtokarkkikilpailuun. Vaahtokarkin saaminen mahdollisimman korkealle vain spagetin, teipin ja narunpätkän avulla oli yllättävän haastavaa. Välipalan jälkeen alkoikin jo saapua huoltajia katsomaan odotettua tekoälykilpailua. Kisaan osallistui 16 eri tekoälyä, joista 5 parasta pääsi finaaliin. Tekoälykoodia oli kirjoitettu leiriläisten toimesta tuhansia rivejä, joten ohjaajat jännittivät jaksaisiko Eppabasic pyörittää näin isoa koodia. Kisaohjelma kuitenkin pyöri sujuvasti ja voittajakin selvisi satojen nopeutettujen pelikierrosten jälkeen.  Leiriläiset saivat myös tulla eteen esittelemään tekemiään ohjelmia kaikille katsojille ja edessä nähtiin hienoja eppabasicillä, html:llä ja javascriptillä tehtyjä teoksia.

IMG_3382
Viikon loppuhuipennuksena leiriläisten koodaamat tekoälyt kilpailivat toisiaan vastaan nim-pelissä.

Bittejä ja algoritmeja -leiri järjestettiin 1.-5.8.2016 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 7.-9.-luokan aloittaville nuorille.  Leirin järjestivät Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen resurssikeskukset Linkki ja  Summamutikka. Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *