Perinteitä vaalimassa

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Torstaina 27.10. saimme vieraita Malmilla sijaitsevasta Helmi-liiketalousopistosta. Syksyisen vierailun voidaan sanoa noudattavan perinnettä, sillä tämä on jo kolmas vuosi perättäin, kun Helmen toiminnallisen matematiikan ryhmä saapui vierailulle matikkaluokka Origoon. Vierailun tarkoituksena oli kertoa, mihin matematiikkaa tarvitaan sekä antaa onnistumisen elämyksiä hauskojen tehtävien parissa.

Vierailun aluksi opiskelijat saivat kuulla, millaista on opiskella matematiikan ja tilastotieteen laitoksella sekä millaista tutkimusta matematiikan ja tilastotieteen parissa työskentelevät tekevät. Inversio-ongelmien maailmaan tutustuttiin myös toiminnallisen rakentelutehtävän kautta, kun opiskelijat pääsivät rakentamaan salaperäisiä kappaleita liikkuvien varjokuvien perusteella.

helmi_2016
Vierailulla ehdittiin rakentaa salaperäisiä kappaleita, askarrella tilavia kappaleita sekä pohtia pulmia.

Vierailulla päästiin harjoittelemaan myös yhteistyötaitoja Tilasvuushaasteen merkeissä. Kiirehän siinä taas meinasi tulla, mutta kaikki ryhmät onnistuivat saamaan astiansa valmiiksi ja kilpailu kärkisijoista oli hyvin tasaista. Lopuksi ehdittiin vielä pohtia Pilvenpiirtäjät-peliä.