Mielenkiintoisia astioita ja vaahtokarkkiarkkitehtuuria

Teksti: Emma Karjalainen ja Mari Väätäinen
Kuvat:
Emma Karjalainen

Tiistaina 8.11 Origoon saapui iloinen joukko viidesluokkalaisia Oulunkylän ala-asteelta. Ohjelmaksi oli toivottu geometriaan liittyviä aiheita.

Ensimmäisenä oppilaat pääsivät rakentamaan kanaloita. Ryhmissä syntyi hienoja aitauksia: viisikulmioita, neliöitä, kolmioita ja ympyröitä. Kanaloiden pinta-alat saatiin selville mahduttamalla aitauksiin kanoja (eli herneitä) vieri viereen.

kanalat
Ympyrän muotoisiin kanaloihin mahtui eniten kanoja

Seuraavaksi kisattiin tilavuushaasteen parissa. Astioista tuli todella eri näköisiä ja niiden tilavuutta mitattiin eri kokoisilla mittalusikoilla. Aluksi oppilaat ihmettelivät lusikoiden kokoeroja, mutta mittayksikkömuunnoksen jälkeen havaitut tilavuudet olivat yllättävän samansuuruisia. Voittajan ja toiseksi tulleen välillä oli vain viisi milliä.

Lopuksi oppilaat pääsivät vielä rakentelemaan Platonin kappaleita tikuista ja vaahtokarkeista. Lisäksi moni innostui luomaan myös omia laajempia geometrisiä rakennelmia.

platonit
Vaahtokarkeista ja tikuista voi rakentaa vaikka tetraedrin