Pulmia ja suunnistusta

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Keskiviikkoaamu 16.11 käynnistyi Origossa aivojumpalla, kun Pohjois-Haagan ala-asteen koulun nelosluokkalaiset saapuivat vierailulle. Ohjelmaksi oli toivottu pulmia ja ryhmätehtäviä, joten pääaktiviteetiksi valikoitui Amazing Race of Math.

Vierailun aluksi kuitenkin pysyteltiin vielä luokassa ja pohdittiin pienten sammakoiden loikkimisjärjestystä lumpeenlendillä. Innokkaita vapaaehtoisia sammakoiksi löytyi luokasta runsaasti ja pian päästiinkin jo ohjeistamaan sammakoiden liikkumista. Koska ensimmäiset kaksi tasoa vaikuttivat sujuvan oppilailta ongelmitta, päätettiin vielä ratkaista pulma kuudella sammakolla ja seitsemällä lumpeenlehdellä.

dinot3
Dinot portaikossa.

Tämän jälkeen pöytäryhmissä ratkottiin portaikko-ongelmaa, missä erilaiset dinosaurukset esittivät mattia, pikkusiskoa, isää ja mummoa. Taskulamppuna toimi valkoinen senttikuutio. Oppilaat piirsivät pöytään portaikon, jossa dinosaurukset kulkivat edestakaisin. Ryhmät olivat erittäin sinnikkäitä ja yksi kerrallaan ryhmät ratkaisivat visaisen pulman.

Loppuvierailu sujuikin tehokkaasti suunnistaessa ympäri Exactumia pulmarasteja etsien. Rasteja oli kymmenen, joista jokainen ryhmä kerkesi suorittaa kaikki tai melkein kaikki. Hienoa työtä!