Pleksipöydät hyötykäytössä

Teksti ja kuva: Emma Karjalainen

Torstaina 17.11 saapui Origoon viime viikon kakkosluokkalaisten rinnakkaisluokkalaiset. Ohjelma oli melkein sama kuin viime viikolla, vain susilauman kasvatus vaihtui susi-lammas-kaali-pulmaksi.

Alun unkarilainen noppapeli sujui tältäkin ryhmältä mallikkaasti. Toisella kierroksella saatiin jo pieni kilpailuasetelma aikaiseksi, kun neljästä erilaisesta summasta suurimman saaneet hurrasivat voittoaan. Peli jäi ilmeisesti osalle hyvin mieleen, kun eväshetken jälkeisellä vapaan pöytiin piirustelun ajalla sen pelaamista vielä jatkettiin.

Ruokailun jälkeen pöytäryhmät pohtivat paimenen suden, lampaan ja kaalin matkaa joen toiselle puolelle. Veneeseen mahtuu paimenen lisäksi vain yksi kuljetettavista sekä kahdestaan jäädessään susi syö lampaan ja lammas kaalin. Kuinka pulma ratkaistaan? Aluksi tehtävä tuntui monista ryhmistä mahdottomalta, mutta pienen pähkäilyn jälkeen muutama ryhmä sai selvitettyä oikean vientijärjestyksen. Ja pienen vinkin jälkeen muutkin ryhmät ratkaisivat pulman nopeasti.

pentaminokollaasi
Erilaiset pentaminopalat hahmottuivat ruudukkoon.

Lopuksi vielä mietittiin pentaminopaloja sekä ehdittiin ratkaista tornikuvio ja ehtipä osa ratkaista myös pienet ruudukot. Yhdeltätoista Origon ikkunoiden toiselle puolelle alkoikin jo kerääntyä matematiikan opiskelijoita, joilla olisi seuraava vuoro Origossa. Siispä nopea pöytien siivous, ulkovaatteet päälle ja paluumatkalle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *