Algoritmista ajattelua ja ongelmanratkaisua

Teksti: Azira Abbasli ja Minna Hirvonen
Kuva: Azira Abbasli

Torstaina 9.3. saimme vieraita Kaisaniemen ala-asteelta, kun viidesluokkalaiset tulivat tutustumaan Origo-luokkaan ja matematiikan laitokseen. Ohjelmassa oli kaksi tuntia algoritmeja ja ongelmanratkaisuhenkisiä pulmia.

Aloitimme vierailun kertomalla lyhyesti matematiikan opiskelusta Kumpulasta. Sen jälkeen oli ensimmäisen pulmatehtävän vuoro: tehtävänä oli etsiä neliöitä 4×4-ruudukosta. Haastava tehtävä innosti oppilaita, ja melkein kaikki neliöt saatiin löydettyä.

Vieraamme olivat etukäteen toivoneet ohjelmaksi algoritmeja, joten tutustuimme seuraavaksi järjestysalgoritmeihin. Sanana algoritmi ei ollut kenellekään etukäteen tuttu, mutta molempien algoritmien ideat omaksuttiin hienosti ja numerot siirtyivät nopeasti oikeaan järjestykseen.

Pentamino-palat koostuvat viidestä neliöstä, jotka osuvat toisiinsa vähintään yhdeltä koko sivulta.

Seuraavaksi siirryttiin ratkomaan Pentamino-pulmaa. Aluksi oppilaiden tuli löytää kaikki mahdolliset viiden ruudun kokoiset tasokuviot. Oppilaat lähtivät innokkaina selvittämään tehtävää piirtäen kuviota pöydälle. Tämän jälkeen paloilla piti täyttää alustat jossa oli torni ja neliöt. Tämä onnistui mallikkaasti oppilailta mutta isomman ruudukon täyttäminen toi vähän haastetta.

Tämän jälkeen päätimme pitää lyhyen jumppatauon, jotta jaksaisimme jatkaa seuraavaan pulmaamme; Pilvenpiirtäjät. Tehtävä oli aluksi vaikea oppilaille, mutta ohjaajien avustamana vaikeatkin pelialustat saatiin ratkottua. Nopeimmat oppilaat ehtivät vielä kokeilla sammakot-peliä ennen kuin tämän kertainen ohjelmamme tuli päätökseen.