Pisteiden kiertelyä ja matikkapulmia

Teksti: Anni Jyrinsalo ja Azira Abbasli
Kuva: Anni Jyrinsalo

Maunulan ala-asteen kolmannen luokan vierailu alkoi torstaina 2.3 kello 12:00 Exactumin lyhyellä esittelykierroksella. Tästä siirryimme Origo-luokkaan ja aloitimme ohjelman Neliöitä etsimässä -pulmalla. Oppilaat löysivät 4×4 ruudukosta yllättävän nopeasti kaikki mahdolliset neliöt. Tämän jälkeen pohdittiin Pentamino-palojen muodostumista ja ratkaistiin kaikki mahdolliset yhdistelmät.

Palojen kanssa ei tule sekaannuksia, kun kaikilla on eriväriset palat.

Pääohjelmana oppilaat pääsivät kiertämään neljää eri pistettä, joista ensimmäinen oli Hanoin torni -piste. Tehtävä oli erittäin haastava, mutta siitä huolimatta todella moni onnisui suorittamaan tehtävän jopa viidellä palalla. Hieno suoritus!

Tornipalojen siirtely voi tapahtua myös vauhdilla.

Seuraavana pisteenä oli Pentamino -piste, jossa viearailun alussa keksittyjä paloja päästiin käyttämään pelilaudalla. Oppilaat ratkaisivat helposti pelilaudan molemmat puolet. Tämän jälkeen  siirryttiin pohtimaan Sammakko-peliä. Tehtävä oli joillekin oppilaille haastava mutta pienellä avustuksella päästiin eteenpäin.

Kahdeksalla sammakolla pulma on jo melko vaikea!

Seuraavaksi vuorossa oli Rosvot ja poliisit -pulma. Poliisit saatiin asetettua kylälle ja monien oppilaiden mielestä tehtävä oli helppo. Viimeinen rasti oli kertotaulubingo, jossa noppien silmäluvut kerrottiin keskenään ja ruksittiin tulo bingotaulukosta. Tämä oli hyvää kertausta oppilaille ja jotkut yrittivätkin vaikeuttaa vastustajan voittamista estämällä heitä saamasta bingoriviä.

Kertotaulubingossa voi myös yrittää sabotoida kaverin peliä.

Kun kaikki tehtävät oli suoritettu, kysyimme oppilailta heidän lempirastiaan. Ylivoimainen suosikki oli Hanoin torni.