Aamupalaksi murhamysteerejä

Teksti: Salla Latva-Äijö
Kuvat: Emma Karjalainen

Tiistaina 12.4 matikkaluokka Summamutikkaan saapui ryhmä 7.luokkalaisia oppilaita Puistolan peruskoulusta.  Aloitimme päivän heti hurjasti, sillä oppilaat saivat haasteeksi mysteerisen murhatutkinnan. Heidän tuli etsivinä päätellä epäiltyjen sanojen perusteella kuka oli murhaaja. Ohjeena etsivillä oli vain tieto, että syyttömät eivät koskaan valehtele, kun taas murhaaja valehtelee AINA ainakin kerran. Joissain tapauksissa murhaajia oli kaksi, muttei koskaan enempää.

Pöytiin sai tehdä muistiinpanoja murhaajan selvittämisestä.

Oppilaat työskentelivät pareittain tai pienenä ryhmänä murhamysteerikorttien parissa ja käyttivät taitavasti loogista päättelyä syyllisten selvittämisessä. Nokkelat salapoliisit onnistuivatkin ratkaisemaan kaikki viisi mysteeriä ja näin saatiin ovelimmatkin murhaajat selville.

Murhamysteerien jälkeen pähkäily jatkui pentaminojen parissa. Moni onnistui pöytiin piirtämällä keksimään kaikki 12 erilaista palaa ja sijoittamaan niitä erilaisiin ruudukoihin.  Lopuksi pelattiin paria vastaan ottelu, jossa viimeisen pentaminon laudalle sijoittanut voitti. Isoa pentamino ruudukkoa ei kukaan oppilaista onnistunut täydellisesti täyttämään, mutta hyviä yrityksia oli todella monta.

Tornit rakentumassa.

Lopuksi ehdittiin vielä pohtia kaupungin suunnittelua pilvenpiirtäjä-pelin avulla. Hyviä arkkitehtejakin oppilaista voisi ilmeisesti tulla, kun monta vaikean tason kaupunkia rakentui sujuvasti.