Nelosluokkalaiset pulmien kimpussa

Teksti: Azira Abbasli ja Emma Karjalainen
Kuvat:
Emma Karjalainen

Torstaina 20.4 saimme vieraaksemme Kaisaniemen ala-asteen neljäsluokkalaisia. Vierailun ohjelmana oli erilaiset pulmarastit.

Aloitimme yhteisen ohjelman etsimällä neliöitä 4×4-ruudukosta. Oppilaat saivat ratkaista tehtävän piirtämällä pöytiin omat ruudukot. 3×3-kokoiset ruudut osoittautuivat hankalimmiksi löytää. Monet pääsivät hyvinkin lähelle oikeaa ratkaisua ja muutama ehti löytää kaikki neliöt.

Etsintä käynnissä.

Rasteina oli pilvenpiirtäjät, hanoin torni, sammakot, kertotaulubingo ja happy cubes. Happy cubes -rasti aiheutti sekä onnistumisen että turhautumisen tunteita. Muutama kuutio saatiin kuitenkin koottua. Sammakot lähtivät hyvin käyntiin ja moni ehti siirrellä jopa kymmenen ja kahdentoista sammakon joukkoja. Kertotaulubingo osoittautui loppujenlopuksi luokan suosikkipulmaksi.

Pulmien kimpussa.

Oppilaiden mielestä Summamutikka-vierailu oli ohi liian nopeasti. Toivottavasti koulussa päästään ratkomaan lisää pulmia.