Kadonneen jalokiven metsästys -leiri 2017

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Maanantaina 12.6. alkoi kesän toinen leiriviikko Kumpulassa. Exactumiin saapui 24 uutta lasta selvittämään kadonneen jalokiven mysteeriä. Aamupäivällä leikittiin tutustumisleikkejä. Lounaan jälkeen päästiin aloittamaan leirin tarinaa. Ensimmäisenä päivänä selvisi, että jalokivi oli varastettu ja leiriläiset pääsivät tutkimaan rikospaikkaa sekä haastattelemaan museon vahtimestareita. Lisäksi leiriläiset saivat kuulla poliisin nauhoittamat kuulustelut jalokiven omistajalta, lähisukulaisilta ja muilta asianosaisilta.

Ulkoshakki jättilaudalla oli yksi leiriläisten suosikkiaktiviteeteista.

Tiistai aloitettiin tuttuun tapaan tutustumisleikeillä ja sen jälkeen perehdyttiin hyviin ja huonoihin salasanoihin. Jalokiven tarinaan liittyen yritettiin keksiä salasanaa mystiselle nettisivulle. Nettisivulla oli outoja numeroita, joiden merkitys selvisi viimeistään lounaan jälkeen. Miten pokemonit ja satunnaiset tavarat liittyvät kadonneeseen jalokiveen?

Keskiviikkona perehdyttiin salauksiin ja leiriläiset saivat askarrella itselleen Caesarin kiekon. Samalla kiekolla pystyy sekä salaamaan, että purkamaan salauksia. Lisäksi tutustuimme Vigeneren salaukseen, ASCII-salaukseen sekä symbolisalaukseen. Salausten purkamistaidoista oli hyötyä jalokiven metsästyksessä, sillä poliisi oli napannut Internetin viestiliikenteestä salattuja viestejä, joista osa liittyi tapaukseen. Ruokailun jälkeen pääsimme tietokoneluokkaan harjoittelemaan koodaamista Scratchillä. Leiriläiset aloittivat tekemään keräilypeliä, jota jatkettaisiin torstaina. Iltapäivällä ehdimme vielä ulos aurinkoiselle nurmikolle leikkimään jalkaleikkiä ja hippaa.

Leirillä tutustuttiin matematiikkaan ja ohjelmointiin.

Torstaina tutkimme rikospaikalta löytyneitä seteleitä ja kuulimme lisäkuulustelun. Sää suosi, joten menimme ulos miettimään teorioita varkaudelle. Leiriläiset kehittelivät mielenkiintoisia ja monipuolisia teorioita. Luokassa käytiin ryhmien päätelmät läpi ja jätettiin ne hautumaan. Ennen ruokailua ehdittiin vielä läheiselle kentälle pelaamaan lipunryöstöä. Ruokailun jälkeen jatkettiin keskiviikkona aloitettua keräilypelin koodaamista. Iltapäivä kului eväiden ja lautapelien parissa.

Perjantaina selvitettiin jalokiven sijainti ja päästiin nappaamaan tarinan pääpahis!

Tyytyväinen tutkijajoukko selvitetyn mysteerin jälkeen.

Kadonneen jalokiven metsästys -leiri järjestettiin 12.-16.6.2017 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu 10-12-vuotiaille lapsille. Lisätietoja Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen leiritarjonnasta löydät täältä.