Tutustumista yliopisto-opiskeluun

Teksti: Anni Jyrinsalo
Kuva: Johanna Helle

Martinlaakson lukiolaiset saapuivat vierailulle Kumpulan kampukselle keskiviikkona 30.8.17. Lukiolaiset oli ajettu kolmeen ryhmään, jotka kaikki kiersivät vuorollaan tutustumassa matematiikan, kemian ja maantieteen opiskeluun.

Matematiikan laitoksella jokainen kierros aloitettiin tutustumalla luentosaleihin. Luentosalissa oppilaille kerrottiin matematiikan opiskelukäytännöistä sekä itse opiskelusta. Ohjaajat kertoivat muun muassa millaisia luennot ovat, milloin ja miten opiskelijat saavat apua tehtävien teossa ja millaisia tentit ovat. Lukiolaiset saivat myös esittää kysymyksiä yliopisto-opiskeluun liittyen. Lukiolaisia kiinnosti esimerkiksi miten matematiikan laitokselle pääsee opiskelemaan ja mihin matematiikan opinnot työllistävät.

Vaikein Pentamino-haaste on täyttää iso peliruudukko kaikilla kahdellatoista palalla.

Laitoskierroksella lukiolaisille esiteltiin myös pienempiä kurssihuoneita, ruokalan tilat ja Ratkomo-käytävä. Tämän jälkeen siirryttiin Summamutikka-luokkaan, jossa päästiin ratkomaan matemaattista pulmaa. Oppilaiden tehtävänä oli keksiä kaikki mahdolliset Pentamino-palat, sekä palojen löydyttyä täyttää ennalta määrättyjä alueita kyseisillä paloilla. Kaikki pienryhmät löysivät kaikki Pentamino-palat, sekä saivat ratkaistua suurimman osan täytettävistä alueista. Yksi oppilas sai jopa ratkaistua viimeisen haastavimman tehtävän!

Toivottavasti näemme Martinlaakson lukiolaisia tulevaisuudessa Kumpulan kampuksella opiskelujen merkeissä!