Teollisuusmatikan laboratoriossa

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Tiistaina 14.11. saimme vieraita Etu-Töölön lukiosta, kun lukion Tiedetutorit tulivat tutustumaan yliopisto-opiskeluun ja matematiikan huippututkimukseen. Vierailu alkoi tutustumisella matematiikan laitokseen  sekä matematiikan tutkimuksen esittelyllä. Vierailijat kuulivat, miten matemaatikot ovat mukana asteroidien mallintamisessa, bakteerien evoluutiopuiden tutkimuksessa sekä lääketieteellisessä kuvantamisessa.

Teollisuusmatikan labrasta löytyy pienikokoinen röntgenkuvantamislaite.

Lääketieteelliseen kuvantamiseen päästiin tutustumaan tarkemmin teollisuusmatematiikan laboratiovierailulla, jossa professori Samuli Siltanen ja tohtorikoulutettava Alexander Meaney kertoivat tarkemmin tutkimuksistaan. Tutkijat esittelivät mm. Alexanderin gradu-työnään rakentamaa röntgenlaitetta käytännössä. Vierailulla päästiin tutkimaan, millainen yllätys suklaisen pääsiäismunan sisältä löytyy, eli kannattaako pääsiäismunaa avata.

Labravierailulla selvitettiin, mitä suklaamunan sisällä on.