Työpistetyöskentelyä Exactumissa

Teksti: Johanna Helle ja Matias Kaukolinna
Kuvat: Johanna Helle

Torstai-iltapäivänä 9.11 Summamutikka-luokkaan saatiin vieraiksi energisiä ja mukavia kolmasluokkalaisia Uomarinteen koulusta. Ohjelmassa oli seitsemän eri työpistettä/rastia : Hernekauppiaanpulma, Platonin kappaleet, Ubongo, Loikkivat sammakot, Tulitikkupulmat, Hanoin torni ja pentaminot. Aluksi oppilaat jaettiin 3-4 hengen ryhmiin. Kolme rastia oli summamutikka-luokassa ja loput neljä olivat piilotettu käytäville. Oppilailla oli 75 minuuttia aikaa löytää kaikki seitsemän rastia ja tehdä niiden tehtävät mahdollisimman hyvin. Ohjaajat auttoivat tarvittaessa rastien löytämisessä ja tekemisessä.

Kuinka nopeasti saisit viisi tornipalaa siirrettyä vasemmalta oikealle?

Platonin kappaleet -rasti osoittautui monen suosikkirastiksi. Siinä tehtävänä oli rakentaa kuutio ja tetraedri hammastikkujen ja vaahtokarkkien avulla. Hernekauppiaan pulma oli haastava, mutta pienellä avustuksella siitäkin selvittiin. Tikkutehtävä oli niin hyvässä piilossa, että sen löytämiseen piti käydä kysymässä vihjeitä. Käytävillä olevia rasteja tehdessä oppilaat näkivät myös kuinka yliopisto-opiskelijat ahersivat tehtäviensä parissa.

Platonin kappaleiden rakentaminen oli oppilaiden mielestä mukavaa.

Vaikka vierailu olikin vasta iltapäivästä ja koulupäivän päättyminen alkoi lähestyä, suurin osa jaksoi työskennellä ahkerasti loppuun saakka. Mukavaa loppuvuotta ja toivottavasti näemme teidät taas ensi vuonna!