Pakkaspäivän pulmia

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Kovat pakkaset aiheuttivat hytinää tiistaina 27.2.2018, mutta se ei ollut este Malmin peruskoulun 9.-luokkalaisille, jotka saapuivat vieraaksi matikkaluokka Summamutikkaan. Ohjelmaksi luokka toivoi, että vierailulla harjoiteltaisiin ongelmanratkaisua ryhmissä.

Vierailu aloitettiin Tilavuushaasteella. Osalla ryhmistä oli hieman käynnistymisvaikeuksia, mutta rakennusajan päätyttyä kaikki olivat kuitenkin saaneet astiansa valmiiksi. Ykkössijasta oli jälleen tiukka kilpailu ja voitto irtosi vain neljän gramman erolla toiseksi tulleeseen!

Tilavuushaasteessa saatiin taas aikaiseksi tiukka kisa.

Askartelun jälkeen vuorossa oli Loikkivat sammakot-pulma. Pulmaa pohdittiin koko luokan voimin ja osa oppilaista pääsi jopa esittämään sammakoita tuolien toimittaessa lumpeiden virkaa. Kolmen ja viiden lumpeenlehden tilanteet ratkesivat suhteellisen helposti, mutta seitsemän lumpeen ja kuuden sammakon tilanne olikin sitten jo paljon haastavampi. Hienosti tämäkin tilanne kuitenkin ratkesi muutaman yrityksen ja erhdyksen sekä yhteistyön avulla.

Vierailulla autettiin Tessu-koiraa sukkaongelman parissa.

Lopuksi kukin pöytäryhmä ehti vielä pohtia Tessun sukkaongelmaa, jossa apuna oli paperisia sukkia. Pienen pohdiskelun jälkeen myös tähän ongelmaan löytyi ratkaisu ja luokka lähti takaisin koululle aivot jumpattuina.