Ahkeraa pistetyöskentelyä Hyvinkään matikkaluokkalaisilta

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Tapainlinnan matematiikkaluokka saapui Kumpulaan torstaina 1.3.2018 klo 9:00 aamulla. 7.-luokkalaiset saivat aamun ensimmäiseksi tehtäväksi pohtia kuinka monta Pentamino-palaa on olemassa. Osa lähti selvittämään pulmaa yksin, osa taas parin tai pienen porukan kanssa. Vaikka aikaa palojen hahmottelemiselle annettiin hyvin vähän, selvitti suurin osa oppilaista pulman varsin nopeasti!

Kaikki Pemtamino-palat saatiin selville!

Alkuverryttelyn jälkeen siirryttiin pistetyöskentelyyn. Ensimmäisellä pisteellä oli alkupulmaan liittyviä Pentamino-pulmia, joissa oppilaiden tuli täyttää erilaisia alueita Pentämino-paloilla. Kaikki oppilaat selvittivät tiensä viimeiselle alueelle, mutta näin aamutuimaan viimeinen alue osoittautui lyömättömäksi.

Toisella pisteellä oppilaat saivat tehtäväkseen rakentaa annettujen ohjeiden mukaan pilvenpiirtäjä-kaupungin Multilink-palikoista. Helpoista lämmittelytehtävistä selvittiin alta aikayksikön, mutta haastavammissa tehtävissä olikin enemmän pohdittavaa. Moni onnistui kuitenkin rakentamaan kaikki kaupungit valmiiksi ennen pisteen vaihtoa.

Pilvenpiirtäjä-kaupunki rakenteilla.

Viimeisenä pulmana oli itse Einsteinin ongelma. Tämä tehtävä osoittautui näin rajallisessa ajassa melko haastavaksi, mutta parin pienen vinkin jälkeen usea pari sai selvitettyä, kenelle mystinen kala kuului.

Einsteinin ongelma osoittautui haastavaksi purtavaksi.

Lopuksi luokka suuntasi Physicumin puolelle teollisuusmatematiikan laboratorioon. Aluksi kuunneltiin mielenkiintoinen esittely röntgenlaitteiston historiasta ja toimintaperiaatteista, minkä jälkeen oppilaat kiersivät kolmessa eri työskentelypisteessä. Röntgenlabrassa tutkittiin Hello Kitty –suklaamunan sisältöä läpivalaisua hyödyntäen. Toisella pisteellä tunnistettiin koppakuoriaisia 3D-rekonstruktioiden avulla ja kolmannella pisteellä pohdittiin röntgensäteisiin liittyviä inversiopähkinöitä.

Vierailuun mahtui siis paljon pohdittavaa ja ihmeteltävää. Tervetuloa uudestaan vierailulle uusien pulmien pariin!