Alueenvaltausta ja rakentelua

Kuvat ja teksti: Anna Laine ja Mari Väätäinen

26.4. saapui Summamutikka-luokkaan vierailulle Pasilan peruskoulun 7.-luokka. Vierailu aloitettiin kampuksen esittelyllä, jonka aikana oppilaat pääsivät näkemään muun muassa kampuksen suurimman luentosalin. Oppilaat vaikuttivat kiinnostuneilta kampuksesta ja opiskelijaelämästä. Kierros päättyi Summamutikka-luokkaan, jossa aloitettiin heti ensimmäinen ohjelmanumero Pinta-alapelillä. Pelissä tavoitteena oli vallata itselleen mahdollisimman suuri ala pelialueesta. Pelin päätteeksi jokainen pääsi testaamaan omia murtolukujen yhteenlaskutaitojaan laskemalla valtaamansa pinta-alan.

Lappuihin kirjotettiin luvut ylös, jotta pinta-alojen laskeminen olisi helpompaa. Moni sai melkein koko pelialueen täytettyä post-it lapuilla. Hienoa työtä!

Seuraavaksi siirryimme sudokumaiseen Pilvenpiirtäjät peliin. Osa pareista pääsivät jo nopeasti haastavimpiin peliruudukoihin. Kaikilla oli kuitenkin hyvää yritystä ja suoritusta!

Viimeisenä pulmana oli Tilavuushaaste, missä oppilaat rakensivat annetuista paperinpalasista mahdollisimman tilavan kappaleen. Lopuksi voittaja ratkaistiin punnitsemalla kunkin astian vetämien herneiden paino.

Haastetta selvästi oli, kun painot olivat melkein samat monella ryhmällä

Tässä tehtävässä eläväisen luokan kiinnostus ehkä vähän jo herpaantui, kun normaalin aikataulun mukaan olisi jo päästy kotiin aikaisemmin. Kaikki jaksoivat silti erittäin hyvin rakennella kappaleitaan vielä loppuun saakka.

Kiitokset Pasilan peruskoulun 7. luokkalaisille ja opettajille vierailusta!