Röntgensäteillä suklaamunan salat selville

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Tiistaina 6.11.2018 Etu-Töölön lukion tiedetutorit tulivat Kumpulaan tutustuakseen yliopistolla opiskelemiseen sekä tutkimukseen. Yleisen esittelyn jälkeen oli vuorossa biomatematiikan tutkimusalaan tutustumista toiminnallisesti. Matemaatikot ja tilastotieteilijät tutkivat mm. tartuntatautien leviämistä ja opiskelijat pääsivät mallintamaan bakteerien evoluutiota Evoluutiopuu-tehtävässä.

Vierailu huipentui tutustumiskäynnillä teollisuusmatematiikan laboratorioon, jossa professori Samuli Siltanen, tohtorikoulutettava Alexander Meaney ja tutkimusavustaja Siiri Rautio esittelivät laboratorion toimintaa sekä kertoivat omista tutkimuksistaan. Pääsimme myös katsomaan röntensäteiden avulla suklaamunan sekä kännykän sisälle.

Mitähän suklaamunan sisältä löytyy?