Maailmankuulut nähtävyydet pienoiskoossa

Teksti ja kuvat: Iikka Talvala

Keskiviikkona 21.11.2018 Summamutikkaan saapui joukko Naulakallion koulun yhdeksäsluokkalaisia. Päivän teemaksi oli valikoitunut pienoismallit.

Tunnin alkuun pohdimme porukassa, missä kaikkialla oppilaat ovat nähneet pienoismalleja ja miksi niitä rakennetaan. Esiin nousivat kartat, lentokoneet, pohjapiirustukset ja rakennukset, joita opiskelijat olivat nähneet koulussa, museoissa ja kaupoissa.

Oppilaat olivat jo etukäteen tutustuneet hieman pienoismalleihin ja valinneet ryhmissä rakennuksen, josta haluavat tehdä pienoismallin. Rakennuksiksi oli valikoituneet mm. London Eye ja Eiffel-torni. Ennen kuin oppilaat pääsivät rakentamaan pienoismalleja, täytyi ne suunnitella ensin. Suunnittelussa suoritimme pituuden yksikkömuunnoksia niin, että pääsimme metreistä senttimetreihin. Tämän jälkeen pohdimme, mikä mittakaava voisi olla sopiva kyseiselle rakennukselle. Mittakaavojen laskeminen oli haastavaa, mutta porukassa vaikeatkin asiat onnistuvat. Kun mittakaavat oli saatu laskettua, alkoi itse rakennusprojekti. Oppilaat rakensivat kierrätysmateriaaleja käyttäen todella hienoja pienoismalleja. Tunnin lopuksi meillä oli kaiken kaikkiaan neljä erilaista pienoismallia kasassa.

Pienoismallit

Lopuksi haastoimme opiskelijat tilavuushaasteella. Tilavuushaasteessa oppilaiden tarkoitus oli rakentaa annetuista materiaaleista kuppi, johon saisi laitettua mahdollisimman paljon herneitä. Haasteesta muodostui nopeasti pienimuotoinen kilpailu, jonka johdosta oppilaat pohtivat kuumeisesti, miten kuppien tilavuutta voisi kasvattaa. Voittaja kuppiin mahtui yli 340 grammaa herneitä, mikä oli todella hyvä suoritus.

Tilavuushaaste

Kiitos Naulakallion koulun oppilaille ja opettajille ja tervetuloa uudestaan.