Pikseleitä ja koodausta

Teksti ja kuvat: Azira Abbasli

Maanantaina 19.11.2018 matematiikan laitoksella vieraili Latokartanon peruskoulun kahdeksaslauokkalaiset. Vierailun aiheena oli valokuvien matematiikkaa.

Vierailun aluksi pidimme oppilaille lyhyen esittelyn matematiikan laitoksesta. Sen jälkeen siirryimme päivän aiheeseen. Aluksi tehtävänä oli laskea pikseleitä yhteen ja vähentää, jonka jälkeen piti värittää niiden muodostama kuva. Tämä sujui oppilailta hyvin ja jotkut pääsivät myös pohtimaan valmiiksi annettujen kuvien soveltavampia kysymyksiä.

Tämän jälkeen lähdimme tietokoneluokkaan, jossa oppilaat saivat koodata tehtävämonisteen mustavalkokuvia Octave-online-ohjelman avulla. Harjoittelimme aluksi yhteisesti, miten komentoriville kuvat tuli kirjoittaa. Oppilaat pääsivät myös itse kokeilemaan kuvien muodostamista.

Kuvia tutkittiin Octave-online -ohjelmalla