Lääketieteellisen kuvantamisen ihmeitä

Teksti & Kuvat: Iikka Talvala

Kevät alkaa olla jo pitkällä ja tiedeluokkassa on enää kourallinen vierailuja jäljellä. Tenttiviikon vuoksi torstaina 9.5.2019 Kumpulassa oli turhankin rauhallinen päivä. Onneksi saimme vieraaksemme Länsimäen koulun kuudennen luokan ja Summamutikka täyttyi vilkkaasta puheensorinasta. He olivat valinneet päivän teemaksi lääketieteellisen kuvantamisen ja sen mukaisesti tutustuimme röntgensäteisiin ja viipalekuvauspulmiin.

Tunnin aluksi saimme tutkia röntgensäteiden kulkua mysteerilaatikko-pelin avulla. Oppilaiden tehtävänä oli selvittää mysteerilaatikon sisältö. Kun röntgensäteitä oli ammuttu laatikkoon useita kymmeniä, alkoi kuvia muodostumaan laatikoiden kansiin. Mutta koska röntgensäteitä ammuttiin vain yhdestä suunnasta, oppilaat hoksasivat nopeasti, että kuvat olivat epätarkkoja. Siispä tyydyimme arvaamaan, mitä laatikot pitivät sisällään. Tunnin lopuksi touhusimme inversiopähkinän parissa ja söimme eväitä.

Professori Samuli Siltanen esittelee viipalekuvantamisen saloja

Eväiden syönnin jälkeen pääsimme tutustumaan röntgenlaboratorioon Alexander Meaneyn johdolla. Röntgenlaboratoriossa oppilaat saivat arvuutella pääsiäismunien sisällä olevia leluja. Samalla opittiin röntgenkuvantamiseen liittyvistä mahdollisuuksista ja saimme nähdä reaaliaikaista röntgenkuvaa.

Laboratoriovierailun lisäksi Professori Samuli Siltanen piti esitelmän viipalekuvauksista. Melko pian paljastuikin, että oppilaat olivat luontaisia viipalekuvaajia ja kuva-arvoitus toisensa jälkeen saatiin ratkaistua. Viipalekuvantamisen lisäksi Samulilla oli mukana ultraviolettilamppu ja Geigermittari. Saimme yhdessä ihmetellä, miten ultraviolettivalo paljastaa lian ja tahrat esimerkiksi vaatteista ja Geigermittari paljasti atomien hajoavan ympärillämme. Oppilaille heräsi kysymyksiä säteilystä ja atomeista, joita yhdessä pohdimme tunnin aikana.

Kiitos Länsimäen koulun oppilaille ja opettajille, sekä Samulille ja Alexanderille opettavaisesta vierailusta.