Abstraktista konkreettista – transmediaatio käsityön ja videon keinoin

Transmediaatio pähkinänkuoressa

Transmediaatio on tiedon käsittelyä ja siirtämistä eri medioiden välillä. Käsityön kontekstissa transmediaatio voi yksinkertaisimmillaan tarkoittaa seuraavaa: käsityöntekijä lukee kirjallista käsityöohjetta (esim. villasukan neulominen). Sen pohjalta hän käsittelee tietoa ja siirtää sitä osaksi omaa tekemistään, eli neuloo villasukkaa ohjeen mukaisesti. Lopputulos on ennen pitkää valmis villasukka. Transmediaatio on tapahtunut kirjallisen työohjeen, fyysisen käsityön tekemisen ja valmiin villasukan välillä. Ydin on siten se, että käsiteltävä tieto on sama villasukan ohjeessa, käsityön tekemisen aikana kuin valmiissa sukassakin – se on vain muuttanut olomuotoaan näiden medioiden välillä.

Miksi tutkia transmediaatiota käsityössä?

Olen tutkinut omaa käsityöprosessiani videon kautta vuonna 2018. Jälkeenpäin olen todennut, että videon keinoin sain näkyväksi paljon sellaista, mikä käsityössä on usein näkymätöntä ja vaikeasti sanoitettavissa. Video konkretisoi muun muassa hiljaista tietoa, jota käsittelin käsityötä tehdessäni eli transmediaatiota. Myönnän, etten tuolloin tarkastellut tietoisesti transmediaatiota tapana käsitellä ja konkretisoida tietoa eri medioiden välillä. Sen pohjalta kiinnostuin kuitenkin siitä, miten käsityötieteessä videon tuottamisen menetelmiä voisi soveltaa yhä moninaisemmin – teoreettisen tiedon ja konkreettisen tekemisen välisen suhteen ymmärtämiseksi.

Tutkielmani tehtävä oli rakentaa käsitys transmediaatiosta käsityön kontekstissa ja muodostaa ymmärrys siitä, miten transmediaatio voi toteutua käsityönopettajaopiskelijoiden keskuudessa osana oppimistehtävän suorittamista.  Niin ikään tutkimuksen tavoite oli analysoida, miten teoreettinen tieto konkretisoituu käsityön ja videon keinoin. Tutkimuksessa eriteltiin, mitä transmediaatio on, mikä siihen vaikuttaa ja mihin sitä voi soveltaa käsityötieteen opintojen kontekstissa.

Transmediaatio käsityötieteen opiskelussa

Tutkimus oli laadullinen aineistolähtöinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin Materialisointi käsityötieteessä -opintojaksolta. Tutkimukseen osallistui 29 käsityönopettajaopiskelijaa. Opintojaksolla he suorittivat ”Artikkelista videoksi” -oppimistehtävän. Sen tavoite oli ohjata käsityönopettajaopiskelijat transmediaatioprosessin äärelle. Oppimistehtävän aikana heidän oli määrä perehtyä käsityötieteen ajankohtaisiin tutkimusartikkeleihin ja tuottaa niiden pohjalta lyhytvideoita. Tutkimuksen aineistona oli lyhytvideoiden esittelytilaisuus, joka nauhoitettiin. Aineistona olivat myös käsityönopettajaopiskelijoiden valmiit lyhytvideotuotokset.

Tutkimuksessa eriteltiin, miten käsityönopettajaopiskelijat lähestyivät ja muotoilivat tehtäväkontekstia. Sen lisäksi tunnistettiin ne tekijät, jotka vaikuttivat heidän transmediaatioon (tiedon käsittelyyn) oppimistehtävän aikana. Analyysimenetelminä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Syvennyin myös käsityönopettajaopiskelijoiden lyhytvideoihin ja tutkin olemusanalyysin avulla, mitä käsityön merkityksiä niistä välittyi.

Transmediaation lähtökohtana oma elämä

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että käsityönopettajaopiskelijat lähestyivät ja muotoilivat oppimistehtävää oman elämänsä lähtökohdista. Tuloksista nousi esille, että käsityönopettajaopiskelijat suhtautuivat käsityötieteen artikkeleihin joko konkretisoimalla tai kyseenalaistamalla niissä käsiteltyjä teemoja tai käsitteitä. Käytännössä osa käsityönopettajaopiskelijoiden transmediaatiosta heijasteli suoraan tutkimusartikkeleissa esitettyä teoriaa. Mikäli käsityönopettajaopiskelijat suhtautuivat tutkimutietoon kyseenalaistavammin, he todensivat transmedioidessaan tutkimusartikkeleiden tiedon yksipuolisuutta. Sen sijaan osa problematisoi artikkeleissa esitettyjen teemojen tarkoituksenmukaisuutta irrottamalla ne artikkelissa esitetystä kontekstista sijoittaen ne omaan elämäänsä.

Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että käsityönopettajaopiskelijoiden lyhytvideoista välittyi laaja-alaisesti eri käsityön merkityksiä. Välittyneet käsityön merkitykset kuvailivat muun muassa sitä, miksi käsityönopettajaopiskelijat tekevät käsitöitä. Näitä olivat esimerkiksi hyvinvoinnin tuottaminen, tunteiden käsittely sekä tiedon ja taidon siirtäminen käsityön avulla. Tulokset osoittivat, että merkitykset ovat välittyneet  eri tavoin. Symboliikka nousi käsityönopettajaopiskelijoiden keskuudessa  merkitykselliseksi tavaksi välittää käsityön  merkityksiä. Symboliikan perikuvaksi muodostui villasukka, joka saattoi symbolisoida tavalla tai toisella kaikkea sitä, miksi käsityötä tehdään. Tutkimus osoitti, että transmediaation toteutuessa käsityön ja videon keinoin, päästään käsiksi siihen kosketuspintaan, mikä tekee abstrakteista käsitteistä ja tiedosta konkreettista.

Mikaela Dahlberg

Transmediaatio käsityötieteen opiskelussa – Tutkimustiedon käsittely käsityön ja videon keinoin