Reproduktion inom det finländska högskolesystemet?

Målet med denna forskning var att undersöka hur privatiseringen inom det finländska utbildningssystemet, i form av förberedande kurser påverkats efter antagningsreformen år 2020. Mer ingående undersöktes studenternas val av förberedande kurs, deltagarnas studielinje samt socioekonomiska bakgrund. Efter antagningsreformen antogs de flesta studeranden på basis av betyg till skillnad från urvalsprov. Tidigare studier har visat att studeranden som deltar på dessa kurser studerar oftare på utbildningar med högt söktryck och har en högre socioekonomisk familjebakgrund. Som teoribakgrund användes Bourdieu & Passerons teori om reproduktion.

Forskningen genomfördes som en kvantitativ studie där datan samlades in av statistikcentralen. Undersökningen genomfördes som webbenkäter och var en del av Eurostudent undersökningarna. Analysen gjordes med SPSS. Sammanlagt bestod samplet av 9782 universitetsstuderanden uppdelade på fyra mätningar.

Resultaten indikerade att deltagandet i prepkurser minskade efter reformen. Utöver detta sjönk deltagandet bland studenterna på utbildningar med högt söktryck. Fortfarande deltog studeranden med högre socioekonomisk bakgrund i större grad i förberedande kurser. I och med att coronapandemin bröt ut år 2020 är det dock för tidigt att dra långtgående slutsatser. Resultaten i denna studie kan användas i framtida uppdateringar av antagningsreformen.

Charlotta Korander

Antagningsreformens inverkan på studenternas användning av förberedande kurser