Vierailukauden aloitus

Kuva: Jenni Räsänen

Syksyn vierailukausi lähti käyntiin 17.9 klo 9:00, kun Helmi liiketalousopistosta Malmilta saapui toiminnallisen matematiikan luokka tutustumaan matematiikan ja tilastotieteen laitokseen sekä testaamaan muutamaa Summamutikan toiminnallista aktiviteettia.

Ryhmän opettajat olivat vierailulla jo toista kertaa, ja tällekin retkelle mukaan pääsivät juuri opintonsa aloittaneet ensimmäisen vuosikurssin ammattikoululaiset.

Tutustuminen yliopistoon käynnistyi heti ala-aulasta, mistä suuntasimme Lars Ahlforsin mukaan nimettyyn luentosaliin, jossa on tilaa lähes kolmelle sadalle kuulijalle. Oppilaat olivat totuttuun tapaan jäämässä taaimmaisille penkeille, mutta ohjaajien äänen säästämiseksi keräännyimme alimmille riveille kuulemaan matematiikan opiskelusta yliopstolla. Pikku luennon jälkeen reippailimme vielä tutustumaan kolmannen kerroksen valkotaulupöytiin sekä opiskelijahuoneeseen.

Toiminnallinen osuus alkoi luokassa ryhmiin jakautumisen jälkeen vanhalla kunnon tilavuushaasteella. Ryhmillä oli kymmenen minuuttia aikaa rakentaa muutamasta paperin palasta ja pienestä määrästä teipppiä mahdollisimman suuri astia, josta piti löytyä pohja, seinät sekä kansi. Oppilaat saivatkin teippailtua todella tiiviitä astioita, joissa herneetkin pysyivät sisällä koko punnituksen ajan. Tulokset hieman heittelivät astian muodosta riippuen vajaa sadasta grammasta yli kolmeen sataan grammaan!

ubongo
Kun oli saanut oman pelilautansa valmiiksi, oli aikaa auttaa vieruskaveria.

Lopuksi pelasimme vielä muutaman kierroksen Ubongoa, jossa jokaisella kierroksella oli eri voittaja. Pelilautojen ja -palojen siivouskin sujui nopeasti jokaisen lajitellessa omat palasensa oikeisiin rasioihin.