Helatorstain aaton suunnistusta

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Aurinkoisena helatorstain aattona 4.5. saimme vieraaksemme matikkaluokka Origoon 8.-luokkalaisia Pakilan yläasteelta. Kuten monen muunkin tämän kevään vieraan tavoin, tämäkin luokka oli toivonut vierailun ohjelmaksi Amazing Race of Math -matikkasuunnistusta.

Oppilaista muodostettiin neljän hengen ryhmät ja niin lähdettiin taas suunnistamaan ympäri Exactum-rakennusta. Pulmien ratkomisen ohessa tulikin tutustuttua myös yliopistorakennukseen.

rush_hour
Nopeimmat ehtivät pelata vielä suunnistuksen jälkeen hauskaa Rush Hour -peliä tableteilla. Kuvassa pelin lautapeliversio.

Muutama ryhmä suoriutui rasteista ennen määräaikaa ja pääsi pelaamaan Rush Hour -pulmapeliä tableteilla. Kellon lyödessä 11.15 loputkin ryhmät rymistelivät sisään ja päästiin tarkistamaan vastauksia. Täydet kolmekymmentä pistettä sai jopa kaksi ryhmää, eivätkä muutkaan jääneet kovin kauaksi tästä. Loistavaa työtä siis!

rastitarvikkeet
Kaikkien rastien ohjeeet ja tarvikkeet mahtuvat yhteen ostoskoriin.

Suunnistuksen voi järjestää helposti itsekin. Tarvitaan vain kartta, tabletti tai kännykkä ja hauskoja pulmia pohditavaksi. Pulmia voi poimia esimerkiksi Summamutikan materiaalipankista kategoriasta Pulmatehtävä.