Salakirjoituksia

Teksti ja kuva: Emma Karjalainen

Tiistaina 10.5 saatiin Origoon vierailijoita läheltä, nimittäin Helsingin luonnontiedelukiosta. Lukion tokaluokkalaiset pääsivät aluksi kiertämään kampusalueella aurinkoisessa säässä ja kuulivat kampuksen historiasta sekä opiskelusta Kumpulassa. Matkan varrelle sattuivat myös rakennustyömaa ja kadunpuhdistajakone, mitkä hieman häiritsivät kuuluvuutta, mutta onneksi tärkeimmät tiedot opiskelusta kerrottiin vasta luokassa.

Exactum
Exactum-rakennus on valmistunut vuonna 2004.

Ensimmäinen aktiviteetti oli salakirjoituskone Enigma, jonka opiskelijat pääsivät itse askartelemaan parinsa kanssa. Tämän jälkeen vielä harjoittelimme koneen käyttöä ennen haastavan salatun viestin purkamista. Salatussa viestissä oli monta vieraskielistä sanaa, jotka hieman hämmensivät oppilaita, kun he ensin luulivat ratkaisunsa menneen pieleen.

Lopuksi ehdimme vielä perehtyä hetken aikaa julkisen avaimen salakirjoitukseen, eli RSA-salaukseen. Tämä nykyaikanakin käytössä oleva salausjärjestelmä perustuu alkulukuihin ja siihen, että kahden luvun tulo on helppo laskea, mutta valmiista isosta luvusta on hankala päätellä, minkä kahden luvun tulo se on. Pian opiskelijoilla alkoikin jo olla kiire koululle, sillä seuraavat tunnit olivat jo alkamassa.