Tavoiteorientaatioprofiilit ja niiden yhteys koettuihin ja todettuihin oppimisvaikeuksiin seitsemännellä luokalla

Tutkimuksessani halusin selvittää tavoiteorientaatioiden ja oppimisvaikeuksien yhteyttä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia tavoiteorientaatioprofiileja aineistosta löytyy ja miten
eri tavoin motivoituneet oppilaat eroavat koettujen ja todettujen oppimisvaikeuksien suhteen. Tämä oli minusta mielenkiintoinen tutkimusaihe, koska tästä ei oltu tehty hirveän paljon tutkimusta aikaisemmin.
Oppimisvaikeuksilla on todettu olevan suuri merkitys koulupolun muotoutumisessa ja muutoinkin elämässä pärjäämisessä (esim. Mononen ym., 2017; Räsänen, 2012; Aro, M., ym., 2012). Erilaiset tukimuodot ja varhainen tunnistaminen ennaltaehkäisevät näitä ongelmia ja auttavat ihmisiä oppimaan pärjäämään vaikeuksien kanssa. Jotta oppimisvaikeuksista kärsiviä henkilöitä voitaisiin auttaa, on pyrittävä selvittämään näiden vaikeuksien luonnetta, esiintymistä ja vaikutuksia. (Taipale, 2009). Tähän liittyy motivaation tukeminen ja tunnistaminen. Tavoiteorientaatioiden kautta saadaan katsaus monesta, vaikkakin tilannesidonnaisesta motivaatioon ja hyvinvointiin liittyvästä tekijästä. Näiden tutkiminen ja tunnistaminen auttavat opettajaa suuntamaan toimintaansa oppilaan auttamiseksi tarkemmin.
Aiemman tutkimuksen perusteella voitiin olettaa, että aineistosta tunnistetaan ainakin oppimista, suoriutumista ja välttelemistä korostavat profiilit sekä oppimisorientoituneilla on vähiten oppimisvaikeuksia ja välttämishakuisilla eniten.
Aineistosta löydettiin kolme tavoiteorientaatioprofiilia, jotka voitiin nimetä oppimisorientoituneiksi, menestysorientoituneiksi ja välttämisorientoituneiksi. Nämä tulokset mukailivat siis aikaisempia tutkimustuloksia. Todettujen oppimisvaikeuksien ja tavoiteorientaatioiden välillä ei löydetty tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tämä on saattaa selittyä, ainakin osittain, todettujen oppimisvaikeuksien pienestä määrästä aineistossa. Todettuja oppimisvaikeuksia raportoineiden määrä suhteessa kaikkiin vastanneisiin oli pienempi (n. 7%), kuin normaalisti oppimisvaikeuksien suhde muuhun populaatioon.  Aineistoni oli osa Mind the Gap- hankkeessa kerättyä aineistoa, joten kysely oli todella laaja, voimme olettaa, etteivät kaikki oppimisvaikeuksista kärsivät oppilaat ole jaksaneet vastata kaikkiin kysymyksiin ja väittämiin.
Koettujen oppimisvaikeuksien ja tavoiteorientaatiprofiilien välille pystyttiin löytämään yhteys. Tulosten mukaan oppimisorientoituneet oppilaat raportoivat vähemmän koettuja oppimisvaikeuksia kuin muut oppilaat,
kun taas välttämisorientoituneet oppilaat raportoivat eniten oppimisvaikeuksia, erityisesti vaikeuksia seurata opetusta.

Minusta olisi todella mielenkiintoista, että joku tutkisi tätä asiaa Suomessa laajemmin tulevaisuudessa.
-Hilppa-