Kotitalousopetus muuttui poikkeusoloissa

Miksi kotitalous on tärkeä oppiaine?

Kotitalous on ajankohtainen ja monipuolinen oppiaine. Kotitalousopetuksessa käsitellään esimerkiksi kuluttajuuteen, asumiseen ja kestävyyteen liittyviä aiheita. Kotitalousopettaja antaa oppilaille opetustehtäviä, joissa yhdistyy teoriaosaaminen ja käytännön osaaminen. Kotitalousopetuksen tavoitteena on tukea hyvinvointia arjessa. Koronaviruspandemian vuoksi Suomessa julistettiin poikkeusolot, minkä seurauksena kotitalousopetus siirtyi lähiopetuksesta etäopetukseen. Kiinnostuin siitä, millä tavoin tämän käytännönläheisen oppiaineen opetusta toteutettiin etäopetusjakson aikana. Tutkielmassani tarkastelen 99 kotitalousopettajan vastauksia kyselylomakkeen kysymykseen siitä, miten heidän opetuksensa muuttui kotitalousopetuksen siirtyessä etäopetukseen vuoden 2020 keväällä.

Haasteita ja mahdollisuuksia

Kotitalousopettajilla oli sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia kotitalousopetuksen järjestämisestä poikkeusoloissa. Haasteita tuottivat esimerkiksi digitaalisten välineiden käytön harjoittelu, uusien opetustehtävien keksiminen, erilaisten perhetilanteiden huomioiminen sekä se, että joihinkin oppilaisiin oli vaikea saada yhteys. Kotitalousopettajat kokivat myönteisenä esimerkiksi digitaitojen kehittymisen, oppilaiden arvioinnin sekä yhteistyön oppilaiden huoltajien kanssa. Kotitalousopettajat kokivat työmäärän ja -ajan lisääntyneen poikkeusolojen aikana, mikä vaikutti heikentävästi kotitalousopettajien työssä jaksamiseen.

Tulevaisuuden kotitalousopetus

Kotitalousopettajien digiosaaminen kehittyi etäopetusjakson aikana, joten kotitalousopetuksessa saatetaan hyödyntää entistä enemmän digitaalisia välineitä tulevaisuudessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia esimerkiksi sitä, voidaanko poikkeusolojen aikana opittuja yhteydenpitomenetelmiä käyttää myöhemminkin. Voidaanko etäyhteyden kautta järjestää opetusvierailuja toiselle puolelle maailmaa? Olisi myös kiinnostavaa tietää, miten muissa maissa toteutettiin kotitalousopetusta koronaviruspandemian aikana. Kotitalousopettajat kehittivät uusia opetusmateriaaleja, joita voidaan varmastikin käyttää myös tulevaisuudessa. Pystyisivätkö kotitalousopettajat jakamaan toisilleen opetusmateriaaleja? Opetusmateriaalien hyödyntäminen jatkossa voisi vähentää opetuksen suunnitteluun käytettyä työmäärää ja -aikaa. Tutkielmani aineiston mukaan kotitalousopettajat olisivat toivoneet selkeitä ohjeita kotitalousopetuksen toteuttamiseen poikkeusoloissa. Tulevaisuudessa kunnan tai koulun antamat selkeät ohjeet saattavat tukea kotitalousopettajien työssä jaksamista.

Pandemia on tuonut paljon haasteita ja vaikuttanut jokaisen ihmisen elämään. Arki on voinut tuntua vaikealta. Kotitalousoppiaineeseen sisältyvien aiheiden (kuten ruokaosaamisen ja kodin puhtaanapidon) hallinta auttaa ihmisiä toimimaan arjessa, minkä vuoksi kotitalouden tietoja ja taitoja on tärkeä opettaa kaikenikäisille. Halusin tarkastella kotitalousopettajien kokemuksia etäopetusjakson ajalta, sillä kotitalousoppiaineen merkitys korostui poikkeusoloissa.

“Koen käytännön tehtävien antamisen merkitykselliseksi ja kotien poikkeuksellista arkea helpottavaksi. Olen nähnyt konkreettisemmin työni yhteiskunnallisen merkityksen kuin ennen poikkeustilaa” (kotitalousopettaja, keväällä 2020).

Irene Rydberg

Kotitalousopettajien kokemuksia etäopetusjaksosta poikkeusoloissa – ”Käytännön tehtävien teettämisessä oli paljon kirjavuutta”