Opintoihin kiinnittyminen korkeakouluopintojen alkuvaiheessa

Korkeakouluopintojen aloittaminen on yksi nuoren aikuisen elämän suurista tapahtumista. Opinnoissa opiskelija kohtaa uuden ympäristön, jonka vaatimuksiin opiskelija pyrkii usein parhaimpansa mukaan vastaamaan. Tähän vahvasti on yhteydessä opintoihin kiinnittyminen. Tukemalla tunnistettuja opintoihin kiinnittymiseen vaikuttavia tekijöitä, pystytään tukemaan myös opiskelijoiden opintoihin kiinnittymistä, jonka tiedetään edistävän opintomenestystä sekä opinnoissa viihtymistä. Tutkimuksen kontekstina toimi Maanpuolustuskorkeakoulu, jonka toisen vuoden sotatieteiden kandidaatin tutkinnon opiskelijoita tutkimusta varten haastattelin. Maanpuolustuskorkeakoulussa kandidaatin opintojen aikana sekoittuu mielenkiintoisesti opintojen akateeminen ja ammatillinen puoli. Tämä näkyy myös tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä, jossa kiinnittymisen tarkastelussa huomioon otettiin opintojen kummatkin puolet.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli opiskelijoiden kokemusten perusteella selvittää, mitkä yksilölliset ja yhteisölliset tekijät kiinnittivät Maanpuolustuskorkeakoulun sotatieteiden kandidaatin tutkinnon opiskelijoita opintoihin opintojen alkuvaiheessa.

Useiden tutkimusten perusteella tiedetään, että opintoihin kiinnittymisen on havaittu vaikuttavan opiskelijoiden opinnoissa viihtymiseen sekä opintomenestykseen Erityisesti korkeakouluopinnoissa opintojen alun on aiemmin todettu olevan kriittistä aikaa tämän heijastuessa myös opintoihin myöhemmin. Opintoihin kiinnittymiseen tiedetään vaikuttavan niin yksilölliset kuin yhteisölliset tekijät.

Tutkimusta varten haastattelin kahdeksaa toisen vuosikurssin opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavilla oli tutkimuksen toteutuksen kannalta oleellisia kokemuksia, sillä he olivat korkeakouluopintojensa alkuvaiheessa, mutta myös kerryttäneet jo jonkin verran tietoa omista opinnoistaan. Osana haastatteluja käytettiin myös merkityksellisten tapahtumien menetelmää, jossa opiskelijat kuvasivat piirtäen janalle korkeakouluopintojensa aikaisia merkityksellisiä ja mieleen jääneitä tapahtumia. Näin pystyttiin tukemaan menneiden tapahtumien muistelua.

Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Analyysin aikana muodostettiin  yhteensä viisi pääluokkaa, joista henkilökohtaiset-, opiskeluun liittyvät- ja työuraan liittyvät tekijät olivat yksilöllisten kuvausten luokkia. Korkeakouluyhteisöön liittyvät- ja muihin yhteisöihin liittyvät tekijät olivat yhteisöllisiä kuvauksia.

Tutkimuksen tulokset ja hyödyntämismahdollisuudet

Tutkimukseni tulokset osoittivat, että opiskelijoiden opintoihin kiinnittymiseen vaikutti niin yksilölliset kuin yhteisölliset tekijät. Yksilöllisistä tekijöistä keskeisiä olivat opiskelijan kutsumus, opiskelutaidot sekä opintoihin liittyvä monipuolisuus. Yhteisöllisten tekijöiden keskuudessa korostui organisaatio ja siellä jaettu sosiaalinen tuki, erityisesti vertaisten kesken. Keskiössä opiskelijoiden kokemuksissa oli kutsumus alaa kohtaan sekä vahva työelämäkeskeisyys opintojen aikana. Opiskelijoilla oli siis vahva päämäärä, eli tuleva ammatti, jossa toimimista varten he halusivat oppia mahdollisimman paljon. Tätä tuki monipuolisiksi koetut opinnot, joissa akateeminen ja ammatillinen opetus vaihteli. Kokemuksissaan opiskelijat korostivat myös vertaisyhteisön poikkeuksellisen laajaa merkitystä opinnoissa viihtymiselle.

Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi opintojen suunnittelussa ja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa, esimerkiksi panostamalla lisää tärkeiden opiskelutaitojen opettamiseen ja kehittämiseen. Erityisesti opintojen alun aikaan liittyvän tuen kehittämisellä voidaan yhä edelleen tukea opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin.

Hanna Lindevall

Pro gradu:

Opintoihin kiinnittymiseen vaikuttaneet tekijät sotatieteiden kandidaatin tutkinnon opiskelijoiden kokemuksissa