Syfte

I mars 2020 beslöt den finska regeringen med hjälp av beredskaplagen att utlysa ett undantagstillstånd i Finland på grund av coronaepidemin. Den finska ekonomin och företagen har drabbats kraftigt och den pågående krisen har ekonomiskt jämförts med 1990-talets lågkonjunktur och den ekonomiska krisen har inte bara drabbat Finland utan det är en global ekonomisk kris. Nu, då krisen hållit på i över ett år kan man redan se negativa effekter i form av att arbetslöshetsprocenten stigit från februari 2020 då krisen ännu inte börjat i Finland från 6,9 procent till 8,1 procent.

Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur nyutexaminerade högskolestudenter upplevt att coronakrisen påverkat deras arbetsliv samt vilken inverkan krisen haft på förhållandet mellan dem och deras arbetsgivare. Coronakrisen har i denna avhandling jämförts med tidigare ekonomiska kriser under de senaste seklerna. Tidigare forskning visar att nyutexaminerade högskolestudenters möjligheter i arbetslivet har påverkats av ekonomiska kriser som drabbat arbetsmarknaden. Det psykologiska kontraktet används som teori för att ta reda på hur förhållandet mellan arbetsgivarna och arbetstagarna påverkats av coronakrisen.

Genomförande

Sju nyutexaminerade högskolestudenter deltog i studien. De hade utexaminerats under våren och hösten år 2020 från en pedagogisk utbildning. I studien användes kvalitativa forskningsmetoder och materialet samlades in genom semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet analyserades med teoristyrd innehållsanalys. Både det empiriska materialet och Rousseaus (1995) teori om det psykologiska kontraktet styrde analysen.

Resultat

I resultaten framgick det att coronakrisen hade påverkat de nyutexaminerade högskolestudenternas arbetsliv samt haft en inverkan på förhållandet mellan dem och deras arbetsgivare. Coronakrisen hade påverkat företagen som informanterna jobbade på, deras arbetsavtal, karriärmöjligheter, arbetsuppgifter och arbetsmetoder. Krisen upplevdes även ha påverkat möjligheten att få fast anställning och karriärutvecklingen. Visstidsanställning var den vanligaste avtalstypen bland de nyutexaminerade högskolestudenterna. Coronakrisen hade även påverkat förhållandet mellan arbetstagarna och arbetsgivarna. Informanterna upplevde känslor av osäkerhet och oklarhet vilket påverkade deras bild av arbetsgivaren som trygg och pålitlig. Genom distansarbetet hade kommunikationen mellan arbetsgivarna och arbetstagarna blivit mer öppen vilket upplevdes som positivt och det förstärkte förhållandet mellan dem. Resultaten visade att de flesta av informanterna hade ett balanserat eller rationellt psykologiskt kontrakt.

I fortsatt forskning skulle det vara intressant att se på vilka de slutliga effekterna av coronakrisen varit för arbetsmarknaden överlag men även för de nyutexaminerade. Resultaten i denna forskning kan inte generaliseras att gälla för alla nyutexaminerade, men kan vara till nytta i fortsatt forskning.

Daniela Sandell

Pro gradu: ”Vem vill utexamineras under en pandemi?” – Nyutexaminerade högskolestudenters upplevelser om coronakrisens effekter på arbetslivet