Digitaalinen oppimateriaali matematiikan opetuksessa

Tausta ja tarkoitus

Oppimateriaalien tutkimusta ja etenkin digitaalisten oppimateriaalien tutkimusta on tehty vielä vähän. Opettajat kuitenkin hyödyntävät oppimateriaaleja paljon opetuksessaan. Siksi onkin tärkeää saada tutkittua tietoa siitä, millaisia käytössä olevat oppimateriaalit ovat. Tutkitun tiedon avulla oppimateriaaleista voidaan kehittää entistä parempia, jotka auttavat oppilaita oppimaan uusia asioita mielenkiintoisella ja motivoivalla tavalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia hyvän digitaalisen oppimateriaalin piirteitä Milli-kirjasarja sisältää sekä opettajien kokemuksia Milli-kirjasarjan digitaalisten materiaalien käytöstä opetuksessa.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen aineistona oli Milli-kirjasarjan materiaaleista digiopetusmateriaali, Millin digikoulu ja Millin Bingel-tehtävät sekä kyselylomake Millin digitaalisten materiaalien käytöstä. Kyselylomakkeeseen oli mahdollista vastata Facebookissa Alakoulun aarreaitta -ryhmässä ja kolmos–nelosten opet -ryhmässä syksyllä 2021.

Milli-kirjasarjan aineiston analysoin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa käytettiin teoriaosassa muodostettuja luokkia. Luokat ovat rakenne, motivointi ja yhteisöllisyys ja ne sisältävät yksityiskohtaisempia osia. Kaikista kolmesta Millin materiaalista tarkastelin, löytyykö niistä näitä ominaisuuksia.

Kyselylomakkeeseen vastasi 35 opettajaa. Kyselylomakkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysissä sain muodostettua kolme pääluokkaa, jotka ovat opetettavat sisältö alueet sekä välineet ja tavat käyttää välineitä opetuksessa.

Tulokset ja pohdinta

Digiopetusmateriaali, Millin digikoulu ja Millin Bingel-tehtävät olivat tutkijoiden suositusten mukaisia. Eniten oli puutteita yhteisöllisyydessä, mutta senkin pois jättäminen on ollut esimerkiksi Bingel-tehtävien kohdalla tietoinen valinta. Kokonaisuudessaan Milli-kirjasarjan materiaalit olivat hyviä ulkoisia ominaisuuksia tarkasteltaessa ja etenkin motivoivia ominaisuuksia oli materiaaleissa paljon.

Opettajat käyttivät opetuksessaan etenkin digiopetusmateriaalia, mutta oppituntien suunnitteluun he käyttivät painettua opettajanopasta. Opettajat kertoivat vastauksissaan opettavansa digitaalisilla materiaaleilla mieluiten geometriaa. Monista vastauksista oli kuitenkin nähtävissä, että opettajat haluavat hyödyntää opetuksessaan moni puolisesti painettua ja digitaalista materiaalia tilanteeseen sopivalla tavalla. Suurin osa opettajista ei hyödyntänyt kovin usein Millin digikoulua tai Millin Bingel-tehtäviä opetuksessa.

Tuloksista voidaankin päätellä, että ainakin Milli-kirjasarja itsessään tarjoaa opettajille laajat mahdollisuudet toteuttaa opetusta monipuolisesti hyödyntämällä opetuksessaan erilaisia välineitä, joita kirjasarjassa on. Millin materiaalit noudattelivat myös jo hyvin tutkijoiden esittämiä ajatuksia hyvästä digitaalisesta oppimateriaalista. Oppimateriaalit kuitenkin kaipaavat lisää tutkimusta siitä, millaiset ominaisuudet ovat toimivia ja tehokkaita oppimisen kannalta etenkin digitaalisissa oppimateriaaleissa.

Kaisla Liimatta

Milli-kirjasarja digitaalisena oppimateriaalina – Ominaisuudet hyvän oppimateriaalin kriteerien valossa sekä opettajien kokemuksia sen käytöstä opetuksessa