Att alltid vara steget före – att bemöta utagerande beteende i småbarnspedagogiken.

Bakgrund och syfte till studien 

Aggressivt och utagerande beteende i småbarnspedagogiken har de senaste år ökat. Orsaken kan debatteras men det är klart att det finns ett behov av verktyg för bemötande av beteendet. Studier visar på att barn med utagerande beteende lider risk för socioemotionella utmaningar senare i livet. Samtidigt vet man att man genom tidigt stöd kan minska på dessa risker. För att kunna erbjuda tidigt stöd behöver dock pedagogerna inom småbarnspedagogik både kunskap om det utagerande beteende, förståelse för dess orsaker samt verktyg för att bemöta beteendet och arbeta med de faktorer som orsakar beteendet. Syftet med denna studie var att undersöka hurdana upplevelser pedagoger har kring bemötande av barn med utagerande beteende, hurdana verktyg de beskriver sig använda, hurdana verktyg de använder samt hur de tar i beaktande dessa barn i planeringen och genomförande av verksamheten. 

Metoder 

Studien genomfördes som en kvalitativ studie med intervju och observation som materialinsamlingsmetoder. Pedagogerna i två grupper vid ett daghem intervjuades både enskilt och i gruppintervju samt observerades i sitt arbete med barnen. 

Resultat 

Utifrån materialet stod det klart att pedagogerna upplevde att arbetet med barn med utagerande beteende krävde mycket tid- och personalresurser. Tid- och personalresurser som man inte alltid upplevde sig ha. Det mest betungande var att arbeta fram vilka metoder som fungerar med det enskilda barnet samt att alltid behöva vara steget före barnen i all verksamhet. Pedagogerna beskrev att de behöver ta dessa barn i beaktande i all verksamhet och alla situationer under dagen. Det var alltså framom allt det kognitiva tankearbetet i arbetet som gjorde att pedagogerna upplevde det tungt, att alltid ha dem i åtanke i varje stund av dagen. Samtidigt beskrev pedagogerna att det var lätt att bemöta barnen med varm växelverkan eftersom de hade en förståelse för att barnets agerande berodde på bakomliggande faktorer och inte var något barnet gjorde för att irritera eller skapa problem. Pedagogerna använde sig av visuella stöd, förberedande av barnet, smågrupper och ordsättande av känslor som sina verktyg då de bemötte barn med utagerande beteende. Verktygen upplevde de sig ha fått via erfarenhet och kollegialt mentorskap. Få upplevde att de fått konkreta verktyg från sin formella utbildning. Studien visade på ett stort behov av stöd i arbetet med utagerande beteende och att ökandet av utagerande beteende också måste synas i de stödresurser och tidsresurser som finns att använda för pedagogerna. 

Sanna Liljestrand 

Att alltid vara steget före – Pedagogers upplevelse av arbetet med utagerande beteende vid ett daghem. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *