Heikkojen karkeamotoristen taitojen yhteys hienomotorisiin ja varhaisiin matemaattisiin taitoihin 4-vuotiailla lapsilla

Pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli tutkia 4-vuotiaiden lasten heikkojen karkeamotoristen taitojen yhteyksiä heidän hienomotorisiin ja varhaisiin matemaattisiin taitoihinsa. Heikoilla motorisilla taidoilla tarkoitetaan eri tavoin ilmeneviä eri tasoisia vaikeuksia oppia uusia taitoja ja mukauttaa jo opittuja taitoja uusiin tilanteisiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet yhteyksiä motoristen taitojen vaikeuksien ja muiden oppimisvaikeuksien välillä kouluiässä. Niin ikään yhteys motoristen taitojen ja matemaattisten taitojen välillä on havaittu kouluikäisillä lapsilla. Alle kouluikäisten kohdalla tutkimus on vielä kuitenkin vähäistä. Tutkielman tarkoituksena oli tuottaa lisätietoa siitä, miten motoriset taidot ovat yhteydessä varhaisiin matemaattisiin taitoihin  päiväkoti-ikäisillä lapsilla.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineistona oli Toimi ja opi -tutkimuksen vuonna 2019 4-vuotiaille lapsille (N=188) tehtyjen karkeamotoristen taitojen FMS (fundamental motor skills) -arviointimenetelmän, hienomotoristen taitojen testien ja Lukukäsitetestin tulokset. Karkeamotoristen, hienomotoristen ja varhaisten matemaattisten taitojen yhteyttä etsittiin korrelaatioiden ja varianssianalyysin avulla.

Tulokset ja johtopäätökset

Tulokset osoittivat tilastollisesti merkitsevät yhteydet karkeamotoristen, hienomotoristen ja varhaisten matemaattisten taitojen välillä. Mitä korkeammat pisteet lapsi sai karkeamotoristen taitojen testeistä, sitä todennäköisemmin hän sai korkeammat pisteet myös hienomotorisista testeistä sekä varhaisten matemaattisten taitojen testeistä. Vastaavasti heikko suoriutuminen karkeamotoristen taitojen testeissä enteili alhaisempia pisteitä hienomotoristen taitojen sekä varhaisten matemaattisten taitojen testeissä. Tutkimustulokset osoittivat yhteyden myös hienomotoristen ja varhaisten matemaattisten taitojen välillä. Tämän tutkielman tulokset antavat lisätietoa siitä, miten yhteys karkea- ja hienomotoristen ja matemaattisten taitojen välillä voidaan nähdä jo ennen kouluikää.

Tulokset toivat esille sen, että karkeamotoristen taitojen yhteydet muihin vaikeuksiin on havaittavissa jo alle kouluikäisillä. Tämän vuoksi olisi tärkeää kohdentaa motoristen taitojen havainnointi ja seulonta jo varhaislapsuuteen, jotta tarvittaessa tukea voidaan kohdentaa jo varhain motoristen taitojen kehitykseen. Vaikeuksia havaittaessa olisi tärkeää kartoittaa myös muut mahdolliset vaikeudet oppimisessa, jotta tukitoimet päästään aloittamaan heti, kun tarve ilmenee. Varhaisella puuttumisella on todettu olevan tehokkaita vaikutuksia koulumenestykseen, ja varhain havaitut vaikeudet ja aloitetut tukitoimet helpottavat lapsen elämää koulussa ja arjessa. Johtuen vaikeuksien kasaantumisesta samoille lapsille, saattavat motoristen taitojen vaikeudet jäädä muiden vaikeuksien varjoon, ellei niihin osata kohdistaa erityistä huomiota. Yhteydet muihin vaikeuksiin korostavat kuitenkin motoristen taitojen roolin tärkeyttä lapsen kokonaiskehityksessä, jonka vuoksi näiden taitojen kehitykseen olisi tärkeää kiinnittää huomiota jo varhaisessa vaiheessa.

Venla Mattila