Bakgrund

Tidigare studier har visat att arbetsbelastningen har ökat för lärare i och med coronapandemin, vilket kan påverka deras arbetstillfredsställelse. Samtidigt har det rapporterats om andra utmaningar i klassläraryrket, vilket har lett till oro om mängden lärare som vill byta bransch. Det har också framkommit att det för rektorer har varit utmanande att balansera ledarskapets olika uppgifter under coronapandemin, vilket väcker frågor angående hurdant ledarskap som behöver prioriteras av rektorer under en längre krisperiod. Syftet med denna studie var därmed att ta reda på hurdant stöd klasslärare behöver för att bevara arbetstillfredsställelsen under coronapandemin, hur klasslärare beskriver rektorers ledarskap samt hurdant ledarskap klasslärare anser att är viktigt under coronapandemin.

Genomförande

För att på bästa sätt nå klasslärare och deras upplevelser om behov av stöd samt rektorers ledarskap under coronapandemin, valde jag att utföra kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. För att betona informanternas egna berättelser valde jag ett fenomenologiskt forskningsperspektiv. Som analysmetod valde jag innehållsanalys. Jag intervjuade sammanlagt sju klasslärare från tre olika skolor.

Forskningsresultat

I linje med tidigare forskning framgick det i studiens resultat att informanterna upplevde att det kollegiala stödet har varit det viktigaste stödet för att bevara arbetstillfredsställelsen under coronapandemin. Informanterna ansåg även att de hade behövt mer arbetsro än de haft under coronapandemin eftersom det gått åt mycket tid att sätta in sig i nya regler och restriktioner. Resultaten visade att informanterna upplevde att rektorer haft ett större fokus på det administrativa ledarskapet än det pedagogiska ledarskapet under coronapandemin. Samtidigt anser informanterna att rektorer inte har haft möjlighet att leda under coronapandemin, utan i stället fungerat som förmedlare av information. Tydlig kommunikation lyftes fram som en viktig del av rektorers ledarskap under coronapandemin. Det framgick också att det enligt klasslärare är viktigt att rektorn är fysiskt närvarande i skolan och synlig för lärarna under coronapandemin.

Olivia Lindström

Avhandling: Klasslärares behov av stöd och deras syn på rektorers ledarskap under coronapandemin