”Järkevästi valittu vaate on kestävää vaatehuoltoa.” Tekstiilienhoito kotitalouden oppikirjoissa.

Pro gradu -tutkielmassani oli tarkoituksena tarkastella sitä, miten tekstiilienhoitoa sisällöllisesti käsitellään kotitalouden oppikirjoissa. Tekstiilienhoito on keskeinen sisältöalue kotitalousopetuksessa ja myös tärkeä arjen taito. Tutkielma tarkasteli sitä, mitä aiheita tekstiilienhoitoon liitetään, missä järjestyksessä ne esitetään ja mitä termejä tekstiilienhoidon eri vaiheisiin liitetään. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, miten ekologisuus yhdistetään tekstiilienhoitoon. Ympäristönäkökulma on tärkeää huomioida kaikissa arjen toiminnoissa, jotta toiminta on kestävää ja ei edistä omalta osaltaan ilmastonmuutosta.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena oppikirja-analyysina. Tutkimuksen aineistona toimi kuusi kotitalouden oppikirjaa, jotka on julkaistu 2000-luvulla. Sisällönanalyysin tukena käytettiin analysointitaulukoita, joihin teemoiteltiin kirjoista löytyviä sisältöjä. Kirjojen sisältämän tekstin lisäksi analyysissa havainnoitiin kirjoista löytyviä kuvia, infolaatikoita ja kirjojen mahdollisia liitteitä. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaava sisällönanalyysi.

Tulokset ja johtopäätökset

Kaikissa tutkimuksen oppikirjoissa tekstiilienhoito näyttäytyi selkeästi omana sisältöalueenaan. Sisältöalueen suuruus vaikutti joiltain osin siihen, miten laajasti tekstiilienhoidon eri vaiheita oli oppikirjoissa käyty läpi. Ekologisuuden näkökulma tekstiilienhoidossa löytyi myös muista kirjan osioista tekstiilienhoidon osion lisäksi. Kestävän kehityksen teemoja nostettiin esiin kuluttajakasvatuksen osiossa, joissa käsiteltiin kiertotaloutta ja kuluttajan kestäviä päätöksiä vaatteiden ostamisessa. Tutkimuksessa käytettiin neljää pääteemaa, jotka olivat vaatehuolto, pyykin esi- ja jälkikäsittely sekä pesutapahtuma. Teemat löytyivät kaikista kirjoista ja pääsääntöisesti ne esitettiin kirjoissa läpi samassa järjestyksessä. Tekstiilienhoidon eri vaiheista eniten eroavaisuuksia löytyy vaatehuollon sisällöistä. Uudemmissa oppikirjoissa ekologisuus tuotiin selvästi olennaiseksi osaksi muuta oppisisältöä ja se huomioitiin kaikissa vaiheissa. Ekologinen näkökulma on tärkeää huomioida kaikissa opetuksen osa-alueissa, jotta nuoret osaavat toiminnallaan edistää kestävää kehitystä läpi elämän.

 

Anniina Haaranen

”Järkevästi valittu vaate on kestävää vaatehuoltoa.” Tekstiilienhoito kotitalouden oppikirjoissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *