Kielitaidon arviointi Suomi-kouluissa

Tutkimukasen tavoitteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa miten Suomi-kouluissa suoritetaan arviointia, ja miten palautetta annetaan oppilaille ja heidän huoltajilleen. Suomi-kouluista ei ole juuri tehty aikaisempaa tutkimusta ja arviointia Suomi-kouluissa ei ole tiettävästi aikaisemmin tutkittu. Suomi-koulut ovat maailmalla täydentävää koulutusta antavia kouluja.  Näillä kouluilla on tärkeä rooli ulkosuomalaisten kielen ja kulttuurin osaamisen kehittäjinä ja ylläpitäjinä.

Menetelmät. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkossa olevalla kyselylomakkeella helmi-maaliskuussa 2022. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Vastauksia saatiin 21 kappaletta, mitä voidaan pitää satunnaisena näytteenä. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä.

Tulokset ja johtopäätökset. Suomi-kouluja on hyvin erilaisia ja niiden toimintaedellytykset vaihtelevat. Suomi-koulujen opettajat eivät juuri käyttäneet summatiivisia arviointimenetelmiä. Summatiivinen arviointi on päättö- ja siirtymävaiheen arviointia ja toteutetaan opetuskokonaisuuden päätösvaiheessa, jolloin selvitetään ovatko oppilaat saavuttaneet opetukselle ja oppimiselle asetetut tavoitteet ja missä määrin. Käytetyin arviointimenetelmä oli keskustelu. Arvioinnin formatiivinen luonne korostui vastauksissa. Formatiivinen arviointi tarkoittaa oppimisprosessin arviointia kokonaisuudessaan. Kaikilla kouluilla ei ollut selkeää tavoitetta toiminnalle ja kielenopetukselle, jolloin myös arviointi oli vaikeaa. Diagnostista arviointia hyödynnettiin lukuvuoden alussa, jolloin kartoitettiin oppilaiden osaamista ennen lukuvuoden varsinaista aloittamista.

Palautetta oppilaille ja heidän huoltajilleen annettiin pääsääntöisesti suullisesti. Palautetta pyrittiin myös antamaan positiivisen kautta ja kannustavasti. Joissakin kouluissa annettiin myös kirjallisia arviointeja sekä palautetta. Numeerinen arviointi oli vähäistä. Arviointiin kaivataan lisää koulutusta ja Suomi-koulujen tavoitteiden selkeyttämistä.

Sara Rinne

Kielitaidon arviointi Suomi-koulussa – Opettajien näkemyksiä arvioinnista Suomi-kouluissa