Interventiotutkimus luonteenvahvuuksien vaikutuksista oppilaiden hyvinvointiin

Tutkimuksen taustaa

Luonteenvahvuuksiin keskittyvä opetus on lisääntynyt valtavasti niin eri kouluissa kuin varhaiskasvatuksen yksiköissä viime aikoina. Opettajat etsivät keinoja oppilaiden hyvinvoinnin tukemiseen eri koulutusten ja tehtäväkokonaisuuksien kautta. On tärkeää, että lasten kohdalla löydettäisiin jo varhain keinoja hyvinvoinnin vahvistamiseen, jotta jokainen lapsi saisi mahdollisuuden voida hyvin nyt mutta myös tulevaisuudessa. Tätä varten tarvitaan konkreettisia ja ennen kaikkea toimivia menetelmiä ja työkaluja. Lisäksi koronapandemia on tuonut omat haasteensa ja lisännyt oppilaiden pahoinvointia. Tämä lisää entisestään hyvinvoinnin tukemisen merkityksellisyyttä.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus luonteenvahvuusopetuksella on oppilaiden hyvinvointiin. Hyvinvointia tarkasteltiin subjektiivisen hyvinvoinnin eli yleisen onnellisuuden, kouluonnellisuuden ja itsetunnon kautta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota uutta tietoa luonteenvahvuusopetuksen vaikutuksista oppilaiden hyvinvoinnin kannalta sekä lisätä luonteenvahvuuskasvatuksen merkityksellisyyttä kasvatusalan ammattilaisten keskuudessa.

Tutkimuksen toteutus

Tämä tutkimus toteutettiin interventiotutkimuksena ja aineistoa kerättiin kolmena erillisenä ajankohtana: syyskuussa 2019, joulukuussa 2019 ja keväällä 2020 sähköisellä kyselylomakkeella. Tässä tutkimuksessa hyödynnettiin aineistoa sekä syyskuun 2019 että joulukuun 2019 mittauksista. Kevään 2020 aineistoa ei hyödynnetty vallitsevan koronapandemian takia. Aineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin, tarkemmin sanottuna Wilcoxonin merkittyjen järjestyslukujen testillä.

Luonteenvahvuusinterventio oli osa laajaa #uuttakoulua -hanketta ja hankkeen 19:sta eri peruskoulusta ja 12:sta kunnasta halukkaat koulut saivat ottaa osaa tutkimukseen ja interventioon. Tämän tutkimuksen luonteenvahvuusinterventio perustui Lotta Uusitalon ja Kaisa Vuorisen -luonteenvahvuuspedagogiikkaan ja tutkimukseen osallistui sekä koe- (184 oppilasta) että kontrolliryhmä (56 oppilasta). Yhteensä osallistujia oli 240 oppilasta.

Tutkimustulokset

Tutkimustulokset osoittivat, että tilastollisesti merkitseviä eroja ei koe- ja kontrolliryhmän yleisessä vertailussa ilmennyt. Kuitenkin tarkemmassa eri sukupuolten ja ikäluokkien välisessä vertailussa kävi ilmi, että luonteenvahvuusinterventiolla oli maltillinen myönteinen vaikutus oppilaiden hyvinvointiin. Tutkimustulokset eivät kuitenkaan anna selkeitä viitteitä luonteenvahvuusintervention positiivisista vaikutuksista oppilaiden subjektiivisen hyvinvoinnin eli yleisen onnellisuuden, kouluonnellisuuden ja itsetunnon osalta. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkotutkimusta aiheesta tarvitaan lisää. Etenkin laadullisen ja määrällisen tutkimusaineiston yhdistäminen voisi tuoda uusia näkökulmia aiheeseen. Luonteenvahvuusopetuksen vaikutuksia oppilaan hyvinvointiin voitaisiin tutkia esimerkiksi myös vanhempien ja opettajan kokemusten kautta.

Eeva Bäckström

Luonteenvahvuusintervention vaikutukset oppilaiden hyvinvointiin