”Motoriset perustaidot rakentaa pohjan, minkä päälle on sitten hyvä lähteä rakentamaan…” – Erityisluokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia motorisiin perustaitoihin ja liikunnanopetukseen liittyen

Taustaa

Lasten ja nuorten liikkumattomuus on puhuttanut paljon viime vuosien aikana. Yhä pienempi osa lapsista ja nuorista liikkuu suositusten mukaisen vähimmäismäärän. Toimintarajoitteita kokevilla lapsilla ja nuorilla prosentti on vielä muita lapsia ja nuoria pienempi.  Motoriset perustaidot muodostavat pohjan kaikelle liikkumiselle. Motoriset perustaidot ovat yhteydessä lasten ja nuorten kognitiiviseen, psyykkiseen ja fyysiseen kehitykseen. Tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden muun muassa motoristen perustaitojen ja akateemisen suoriutumisen välillä. Motoriset haasteet taas ilmenevät usein yhdessä muiden oppimisen ja kehityksen haasteiden kanssa. Samaan aikaan kun tiedetään motoristen perustaitojen yhteys oppimiseen ja oppimisen haasteisiin, tiedetään motorisilta taidoiltaan heikompien lasten ja nuorten usein syrjäytyvän liikunnasta, vaikka se olisi erittäin tärkeää juuri heille. Erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret kohtaavat liikunnan kentällä esteitä, joita muut lapset ja nuoret eivät kohtaa. Tästä syystä koulun liikuntakasvatus on merkittävässä roolissa heidän kohdallaan muun muassa motoristen perustaitojen omaksumisen ja liikunnallisen elämäntavan muodostumisen kannalta.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää erityisluokanopettajien käsityksistä ja kokemuksista motorisiin perustaitoihin ja liikunnanopetukseen liittyen. Olin kiinnostunut erityisluokanopettajien käsityksistä motoristen perustaitojen merkityksestä erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Halusin tutkia erityisluokanopettajien käsityksiä, sillä uskon niiden heijastuvan heidän toimintaansa joko tietoisesti tai tiedostamatta. Olin tutkimuksessani kiinnostunut myös siitä, miten erityisluokanopettajat kokevat erityisen tuen tarpeen ilmenevän liikunnanopetuksessa. Lisäksi halusin selvittää, minkälaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on motoristen perustaitojen vahvistamisesta koulun liikunnanopetuksen kontekstissa. Kokemuksia tutkimalla pyrin pääsemään kiinni siihen, minkälaisia pedagogisia ratkaisuja erityisluokanopettajat ovat kokeneet toimivina motoristen perustaitojen vahvistamisessa ja toisaalta minkälaisia haasteita he ovat kohdanneet. Toteutin tutkimukseni laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla teemahaastattelun avulla yhdeksää liikuntaa opettavaa erityisluokanopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.

Tulokset ja johtopäätökset

Tutkimukseni tulosten mukaan erityisluokanopettajat pitivät motorisia perustaitoja merkittävinä etenkin erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten kannalta. Heidän käsitystensä mukaan motoriset perustaidot vaikuttavat lasten ja nuorten kognitiiviseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen eri tavoin. Erityisen tuen tarve voi heidän kokemustensa mukaan ilmetä liikunnanopetuksessa monina oppilaan tai opettajan toimintaan liittyvinä tekijöinä. Tuen tarpeiden huomioiminen liikuntatunneilla koettiin merkittäväksi etenkin osallistumisen ja onnistumisen mahdollistamisen kannalta. Toimivia pedagogisia ratkaisuja motoristen perustaitojen opetuksessa olivat erityisluokanopettajien kokemusten mukaan muun muassa oman tasoisen toiminnan tarjoaminen, taitojen pilkkominen, erilaiset ryhmittelyt sekä struktuurin ja positiivisen ilmapiirin luominen. Haasteiksi oli koettu muuttuvat tilanteet, kaikkien mukaan saaminen, apuvälineiden puute sekä opettajaan liittyviä tekijöitä, kuten tiedon puute. Haasteista puhuttiin kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin toimivista ratkaisuista.

Tämä tutkimus tarjoaa yhden näkökulman keskusteluun erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten liikunnasta. Sen avulla voidaan saada yksi näkökulma siitä, minkälaisia käsityksiä erityisluokanopettajilla voi olla motorisiin perustaitoihin liittyen. Lisäksi tutkimus tuo esiin mahdollisia toimivia ratkaisuja ja haasteita motoristen perustaitojen opetuksessa koulun liikunnanopetuksen kontekstissa. Erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten liikunta on mielestäni ilmiö, joka vaatii yhä enemmän tutkimusta, jotta voimme tukea heidän osallisuuttaan liikunnan kentällä.

Tessa Rinkinen