Kanat karkuteillä

Vapun aattona Kumpulan kampus täyttyi iloisista haalareihin pukeutuneista juhlijoista. Vappuretkelle olivat lähteneet myös Hiidenkiven koulun 3.-luokkalaiset, jotka saapuivat Origo-luokkaan täynnä tarmoa. Vierailun aiheeksi valikoituivat murtoluvut sekä geometriasta piiri ja pinta-ala.

Murtolukuja lähdettiin kertaamaan Reps!-repäisypelin merkeissä. Lämmittelyn jälkeen siirryttiin murtolukuvisan pariin, joka toteutettiin Socrativen avulla. Parasta visassa taisi olla pöytään kirjoittaminen ja moni toivoikin saavansa omalle pulpetilleen pleksilevyn.

Murtolukujen jälkeen siirryttiin vielä geometrian pariin, kun oppilaat pääsivät leikkimään kanafarmareita. Kanala-tehtävässä oli tarkoituksena tutkia, minkä muotoiseen kanalaan mahtuisi eniten kanoja, jos aitamateriaalia olisi rajattu määrä. Tehtävässä kanan virkaa toimittaneet herneet pääsivät välillä karkuteille, mutta loppujen lopuksi tulokseksi saatiin, että ympyränmuotoiseen kanalaan mahtuisi eniten kanoja.

kanala
Kanalalle ehdotettiin montaa eri muotoa.

Vierailun lopussa erään tytön kiitokset lämmittivät erityisesti ohjaajan sydäntä, sillä tyttö toivoi pääsevänsä vierailemaan Origo-luokassa mahdollisimman pian uudelleen. Luokan rinnakkaisluokkalaiset ovat tulossa vastaavalle vierailulle viikon päästä, ja tyttö suunnittelikin tulevansa Origoon heidän kanssaan.