Herneet kanalassa

Hiidenkiven koulusta saatiin toinenkin kolmasluokkalaisten ryhmä vierailulle Origoon torstaina 7.5. Olimme suunnitelleet toteuttavamme saman ohjelmakokonaisuuden molemmille ryhmille, vain ohjaajat vaihtuivat ryhmien välillä. Oppilaat saapuivat matemaatikko-opettajansa johdolla suoraan Exactumin kolmanteen kerrokseen, jonka käytävällä ehti hetken pelailla shakkia, ennenkuin  ryhmä haettiin Origo-luokkaan.

Vierailu alkoi hieman kilpailuhenkisesti Reps!-repäisypelillä. Pelissä  tuli leikata ryhmän alati pienenevästä A4-tulostuspaperista murtolukunopan osoittama määrä pois. Monet ryhmät saivat leikattua paperinsa ihan minikokoiseksi.

Murtolukujen parissa työskentely jatkui vielä murtolukuvisalla, jonka kiperiä kysymyksiä ratkottiin pöytäryhmissä Ipadillä Socrative-ohjelmaa käyttäen. Ipadien käyttämisestä meinasikin tulla pientä sanomista, sillä laitteen kerran hyppysiinsä saatuaan, sitä ei olisi mitenkään raaskinut luovuttaa seuraavalle vuorossa olijalle.

kanala
Eri muotoisia kanaloita

Lopussa askarreltiin vielä Kanaloita 18 cm pituisista paperisuikaleista ja mietittiin, minkä muotoiseen kanalaan mahtuisi eniten herneitä. Ympyrän ja soikion muotoiset kanalat voittivat melkein joka ryhmässä, ja oppilaat tiesivätkin jo miksi: koska niissä ei ollut kulmia!