Suunnistusta ja Enigman pyörittelyä

Teksti: Emma Karjalainen ja Janika Kääriäinen

Keskiviikkona 6.5 Origoon saapui 24 innokasta seitsemäsluokkalaista Kulosaaren yhteiskoulusta. Vieraat olivatkin saapuneet hieman etuajassa ja menneet istumaan Exactumin 1. kerroksen pitkällä käytävällä sijaitseville penkeille. Ohjaajat odottelivat tietenkin etuovien luona, eivätkä huomanneet ryhmän olevan jo yliopistolla. Onneksi opettaja tuli pääoville katsomaan, josko ohjaajat olisivat sinne ilmestyneet ja niin matka jatkui Origo-luokkaan.

Vierailu alkoi opettajan toivomuksesta Amazing Race of Math-kisailulla. Oppilaat olivat jakautuneet kuuteen ryhmään jo luokkaan tultaessa, ja samat ryhmät lähtivätkin ratkomaan Exactumin käytävillä sijaitsevia pulmia, kunhan ensin vaikeimmasta, eli ryhmän nimen keksimisestä oli selvitty. Osa tehtävistä oli melko vaikeita, mutta jotkut olivat onnistuneet ratkomaan jopa yhtälöitä!

Nopeimmat ehtivät suunnistuksen ja evästauon välissä ratkoa Ubongo-pulmia sekä Pilvenpiirtäjät-tehtävää. Innostuivatpa opettajatkin pohtimaan Pilvenpiirtäjien asettelua pelilaudalle.

enigma
Salatun sanan purkaminen onnistuu paperisella Enigmalla

Viimeisenä ohjelmassa oli toisen maailmansodan aikaan käytössä ollut Enigma-salaus. Annoimme jokaiselle pienen paperisen ”Enigmakoneen”, ja siitä alkoikin pohdinta, kuinka sanojen salaaminen ja purkaminen toimii. Aivot olivat tähän asti raksuttaneet niin kovasti, että purkamismekanismin oppiminen alkoi tuntua hankalalta. Innokkaimmat ryhmät ryhtyivät purkamaan sanoja hämmästyttävän nopeasti, ja saivatkin pitkän kryptatun lauseen purettua. Eräs oppilas innostui jopa kokeilemaan isoa versiota Enigmasta.

Lopuksi julkaisimme Amazing Race of Math-kisan voittajaryhmän, ja palkinnoksi annoimme Summamutikka-pinssit. Näin saimme päätökseen yhteisen kolme tuntisen matikkaseikkailun.