Lukiolaisia Porista asti

Keskiviikkona 2.12 saatiin toinenkin ryhmä Exactumiin vierailulle, kun Porilaiset lukiolaiset tutustuivat kemian sekä matematiikan ja tilastotieteen laitoksiin. Iltapäivällä kemian laboratorioihin tutustumisen jälkeen opiskelijat ohjattiin Exactumiin, jossa heille esiteltiin yliopisto-opiskelua matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa.

enigma
Salausavain W asetetaan ylimmän puoliympyrän kirjaimen M alapuolelle.

Lyhyen laitosesittelyn jälkeen päästiin tutustumaan salauslaite Enigman toimintaan. Katsoimme pari videonpätkää, joista kävi ilmi, miten Enigman mekaaninen versio toimi. Tämän jälkeen jokainen sai oman paperisen Enigman, jonka käyttöä harjoittelimme salaamalla yhdessä sanan ”kissa”. Oppilaat eivät olisi malttaneetkaan harjoitella salausta kauempaa, sillä he olivat jo innokaita kisaamaan salatun lauseen purkamisesta. Viestin purkaminen lähti kaikilla ryhmillä nopeasti käyntiin, eikä siinä kauaa kestänytkään, kun ensimmäinen ryhmä oli saanut viestin selkokieliseksi. Muiden ryhmien valmistumista odotellessa, ensimmäisestä viestistä selvinneet ryhmät ratkoivat toisilleen laatimia viestejä sekä tutustuivat kolmeroottoriseen Enigman paperiversioon.

Yliopistolta opiskelijoiden matka jatkui vielä keskustaan ostoksille tai teatteriin ennenkuin illan bussit kuljettivat heidät kotiin Poriin.