Ongelmanratkaisua kakkosluokkalaisille

Teksti: Emma Karjalainen

Torstaina 10.3.2016 Origossa vieraili 21 oppilaan ryhmä kakkosluokkalaisia Itä-Hakkilasta. Vierailun teemaksi oli toivottu ongelmanratkaisua ja sehän tältä ryhmältä sujui.

Ensimmäisenä tehtävänä oppilailla oli pöytäryhmissään päätellä, kuinka monta sukkaa unisen opettajan tulee ottaa sukkalaatikosta pimeässä huoneessa, jotta hän saisi molempiin jalkoihinsa samanväriset sukat, kun sukkalaatikossa on kahta eri väriä olevia sukkia. Jokaisessa pöydässä oli laatikko, josta oppilaat vuorotellen nostivat kaksi sukkaa silmät kiinni. Osa sai samanväriset sukat heti, mutta monet joutuivat nostamaan kolmannen sukan, jotta saivat parin.

tessu
Taululla käytiin läpi kolmen erivärisen sukan tapausta.

Seuraavaksi pohdittiin, kuinka monta sukkaa opettajan koira Tessu tarvitsisi, jotta silläkin olisi jokaisessa tassussa saman värinen sukka. Taas aloitettiin nostamalla neljä sukkaa silmät kiinni. Muutama onnekas sai heti neljä samanväristä sukkaa, mutta monella uupui yksi tai kaksi sukkaa. Ja ei kun nostamaan viidettä sukkaa, jolloin taas muutamat saivat sukkajoukon täyteen. Osa joutui vielä nostamaan kuudennen sukan, jonka jälkeen melkein kaikilla oli jo sukkarivissään neljä samanväristä sukkaa. Yksi oppilas oli onnistunut nostamaan sukkia niin, että hänellä oli kolme vihreää ja kolme keltaista sukkaa. Vielä oli tehtävä yksi nosto, jonka jälkeen kaikilla oppilailla oli Tessulle neljä samanväristä sukkaa.

Tämän jälkeen vuorossa oli lyhyt evästauko, jonka jälkeen siivottiin pöydät ja pähkäiltiin suosittua pilvenpiirtäjät pulmatehtävää.  Oppilaat täyttivät pelilautoja pareittain ja kaikki saivat ratkaistua ainakin yhden pelilaudan. Yksi pari tahkosi pilvenpiirtäjiä ennätystahtia ja ehti ratkaisemaan jopa toisen vaikeista pelilaudoista. Lopuksi vielä tutustuttiin hanoin tornin ongelmaan, jossa siirrellään tornipaloja alustalta toiselle. Moni ryhmä sai helpoimman kolmen tornin pulman nopeasti ratkaistua, jonka jälkeen tornipalat vain lisääntyivät.