Matka matikan ääriin -leiri, kesä 2016

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo, Matias Kaukolinna ja Juuso Nieminen

Ensimmäisenä päivänä tutustuimme toisiimme nimi- ja tutustumisleikkien avulla, samalla kävimme läpi leirin säännöt ja käytännöt. Päivän teemana olivat pulmat  ja murtoluvut, ja näihin liittyen meillä oli monta kivaa toiminnallista tehtävää. Teimme muun muassa murtoluvuista dominopelin kotiin vietäväksi.  Päivä meni nopeasti uusien tuttavien ja kaverien parissa. Ensimmäisen päivän aikana lapset olivat hyvin innoissaan ja toimeliaita. Energiaa lapsilla oli hyvin paljon.

IMAG0797
Ensimmäisenä päivänä tutustuttiin muihin leiriläisiin.

Tiistaipäivä aloitettiin muistelemalla ja kertaamalla geometrisia kuvioita.  Kertauksen jälkeen lapsille opetettiin Platonin kappaleita vaahtokarkkien ja hammastikkujen avulla.  Taulukoimme eri Platonin kappaleiden särmiä, tahkoja ja kulmia. Taulukoinnin jälkeen lapset saivat vapaasti rakennella omia kolmiulotteisia kappaleita. Seuraavaksi oppilaiden piti rakentaa mahdollisimman korkea rakennus käyttämällä 30cm teippiä, 20 hammastikkua ja yhtä vaahtokarkkia.  Myöhemmin päivällä pohdimme Pentaminoa ja tilavuushaastetta.

IMAG0775
Innokkaita vastaajia.

Keskiviikon teemaksi valikoitui salakirjoitukset, ja päivä olikin monen leiriläisen mielestä leirin kohokohta! Aivan ensiksi pureuduimme aiheeseen rastiradan avulla. Radan tehtävät koostuivat yksinkertaisista salauksista, kuten kuvasalauksista ja sekoitetuista kirjaimista. Käytimmekin tämän jälkeen aikaa keskusteluun siitä, millaiset salakielet olisivat fiksuimpia tärkeiden salauksien koodaamiseen. Loppupäivän ajan sukelsimme historian aikana käytettyjen salausten maailmaan! Käsittelimme Caesarin salauskiekon sekä myöhemmin Enigma-kiekon. Erityisesti Enigma oli hieman vaikeampana tapauksena leiriläisten mieleen!

Torstain teemana oli soveltava matematiikka. Päivän aikana kokeilimme useita erilaisia keinoja käyttää matematiikkaa tosielämän ongelmien ratkaisemiseen. Aloitimme tutustumalla verkkojen teoriaan ensin keskustellen ja sitten Poliisit ja rosvot –pelin avulla. Perinteisiä Summamutikan Al Tourist ja junaverkkotehtäviä päästiin myös kokeilemaan!

Verkko-tehtäviä pohtimassa.

Sää salli torstaipäivänä ulkoilun, joten varasimme tälle hieman suunniteltua enemmän aikaa. Leiriläiset pääsivät pelailemaan lipunryöstöä läheisellä ruohokentällä ja iltapäivästä pääsimme vielä takaisin matematiikan maailmaan; tällä kertaa aiheena oli röntgen. Teimme ensin sudoku -tyylisiä tehtäviä, joissa pääsimme käsiksi röntgen-säteen teoriaan. Havainnollistimme aihetta myös pilvenpiirtäjät-tehtävän avulla, jossa eri kokoisten tornien avulla on täytettävä alusta.

Perjantaipäivä aloitettiin suunnistamalla ja ratkomalla matematiikan ongelmia ympäri fysiikan laitosta. Physicumiin oli piilotettu 14 rastitehtävää, jotka leiriläisten tuli etsiä kartan avulla ja sitten ratkaista. Vastaukset kuvattiin tai videoitiin iPadin avulla, jotta osasimme myöhemmin pisteyttää suoritukset. Rastit koostuivat leirin aiheita kertaavista tehtävistä (esimerkiksi vaikeampi Enigma-tehtävä ja tilavuushaaste herneiden avulla) sekä erilaisista pulma- ja päättelytehtävistä. Rastiradan jälkeen voittajajoukkue palkittiin suurin palkinnoin!

IMAG0801
Leirillä touhuttiin yhdessä!

Viimeisen leiripäivän kunniaksi järjestimme ruokailun jälkeen tietokilpailun, josta oli mahdollista voittaa vielä yksi pieni palkinto. Kysymykset liittyivät tilavuuksien ja matkojen arvioimiseen; pyysimme leiriläisiä arvioimaan esimerkiksi Suomen pituutta ja maapallon ympärysmittaa sekä niiden suhdetta toisiinsa. Viimeinen tunti päivästä oli varattu vanhempien workshopeille, ja näitä harjoittelimmekin vielä ennen vanhempien saapumista. Vanhemmat pääsivät kokeilemaan leirillä tehtyjä työpajoja, ja tällä kertaa leiriläiset pääsivät ohjeistamaan näitä!

Matka matikan ääriin -leiri järjestettiin 6.-10.6.2016 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 4.-6.-luokan aloittaville lapsille.  Lisää kuvia leiristä löydät täältä.