Sosiaalinen tuki kannattelee opettajia

Työ on olennainen osa jokapäiväistä elämäämme. Se rytmittää arkeamme, turvaa taloudellisen toimeentulon ja parhaimmillaan tarjoaa mahdollisuuksia itsensä toteuttamiseen. Taloudellisen toimeentulon lisäksi yhä useampi työelämässä oleva pitää työstä saatavan palkan lisäksi tärkeänä myös työssään viihtymistä, ilon ja onnistumisen kokemista työssään, mahdollisuutta oppia ja kehittyä sekä sitä, ettei työ vie kaikkia voimavaroja, vaan parhaimmillaan antaa energiaa toimia työpäivän aikana ja sen jälkeen. Näiden asioiden toteutuminen liittyy usein työpaikan sosiaalisiin suhteisiin ja työyhteisön vuorovaikutukseen, joilla parhaimmillaan on positiivinen vaikutus yksilön kokemukseen työhyvinvoinnistaan.

Opettajan työ on keskeisesti ihmissuhdetyötä, jossa vuorovaikutus on jatkuvaa sekä oppilaiden, huoltajien että koulun muun henkilökunnan kesken. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten peruskoulun opettajat kuvaavat työhyvinvointiaan, työssään ilmenevää kuormitusta sekä toisaalta sitä, millaiset asiat kannattelevat ja auttavat jaksamaan kuormittavienkin tilanteiden keskellä. Keskeinen havainto tutkimuksessa olikin, että sosiaaliset suhteet kouluarjessa ovat tärkeä opettajan työssä jaksamiseen liittyvä asia, niin hyvässä kuin pahassakin. Tutkimuksessa pyrittiin siksi kohdentamaan kiinnostusta sosiaalisen tuen merkitykseen opettajien työhyvinvointiin liittyvissä kokemuksissa.

Opettajan työn todellisuus on monen tekijän summa

Tutkimusaineisto koostui seitsemän peruskoulun opettajan haastattelusta, jossa he avasivat kokemuksiaan työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen liittyen. Opettajat kuvasivat työtään monipuoliseksi ja monella tapaa innostavaksi, mutta myös kuormittavaksi. Opettajat kokivat tekevänsä tärkeää työtä, jolla voivat omalta osaltaan vaikuttaa oppilaiden ja näiden perheiden elämän ja arjen sujumiseen. Toisaalta koulun resurssien ja niiden puutteellisuuden koettiin heikentävän opettajan mahdollisuuksia tehdä työtään parhaalla mahdollisella tavalla oppilaiden eduksi. Vuorovaikutustilanteissa oppilaiden, huoltajien ja työyhteisön kesken ilmenevät konfliktit olivat keskeinen kuormitustekijä opettajien kokemuksissa. Toisaalta sujuva ja positiivinen vuorovaikutus myös auttoi jaksamaan työssä. Myös opettajan omat persoonallisuudenpiirteet, toimintatavat sekä elämäntilanne vaikuttivat opettajan kokemukseen senhetkisestä työhyvinvoinnistaan.

Oppilaat – työn suola ja sokeri

Oppilaiden merkitys opettajan työssä on suuri, sillä juuri heidän kanssaan opettaja jakaa suuren osan työviikostaan. Haastatellut opettajat kuvasivatkin oppilaita tärkeimpänä syynä tehdä työtään, mutta myös keskeisenä kuormituksen lähteenä. Erityisesti suuret opetusryhmät toivat haasteita opettajan työn toteuttamiseen, varsinkin jos opetukseen käytettävien resurssien määrä ei kasvanut samassa suhteessa oppilasmäärän kanssa. Toisaalta vuorovaikutus ja yhteinen toiminta oppilaiden kanssa oli opettajien kuvauksissa työn parhaita puolia ja opettajat kertoivat pitkänkin työuran jälkeen yhä innostuvansa oppilaiden kanssa työskentelystä ja mahdollisuudesta oppia itsekin yhdessä oppilaiden kanssa.

Laatua johtamiseen

Myös johtamisella on koulumaailmassa väliä, sillä laadukas ja johdonmukainen johtaminen tuki opettajien työssä jaksamista. Laadukas johtaminen ilmeni opettajien kokemuksissa esimerkiksi selkeänä ja johdonmukaisena viestintänä rehtorin ja opettajien välillä sekä rehtorin empaattisena suhtautumisena opettajiin ja kiinnostuksena myös työhyvinvointiin liittyviin seikkoihin. Laadukkaaseen johtamiseen liittyi myös erilaisten työtehtävien selkeä kuvaaminen ja rajaaminen niin, että kukin opettaja tietää tarkalleen, mitä häneltä työssään odotetaan.

Sosiaalinen tuki opettajan työssä

Sosiaalista tukea opettajan työssä oli saatavilla sekä kouluyhteisön sisältä että sen ulkopuolelta. Keskeisimpänä tuen lähteenä opettajien kokemuksissa nousivat esiin muut opettajat, joiden kanssa oli mahdollista huoletta jakaa työssä kohdattuja haasteita ja saada siten vertaistukea. Myös muu koulun henkilökunta sekä rehtori olivat opettajille tärkeä tuen lähde. Erityisesti kouluyhteisön sisällä vallitseva yhteishenki ja huumori nousivat usein esiin opettajien kokemuksissa työhyvinvoinnin edistäjinä. Kouluyhteisön ulkopuolelta opettajat kokivat saavansa tukea sekä omalta lähipiiriltään että esimerkiksi työnohjauksen kautta.

Sosiaalinen tuki on opettajille tärkeää aivan jokapäiväisessä kouluarjessa, sillä sen avulla on mahdollista purkaa työssä kohdattuja haasteita niin, että työpäivän päätyttyä työasioita ei tarvitsisi enää käsitellä kotona, vaan opettaja voisi olla aidosti läsnä läheisilleen ja palautua työkuormituksesta parhaalla mahdollisella tavalla.

Eveliina Koskela

Samalla puolella. Opettajien kokemuksia sosiaalisesta tuesta työssään.