Kuvaus kotitalousalasta ja kotitalousopetuksesta

Kotitalousopetus ja kotitalousala ovat laaja-alaisia kokonaisuuksia, joiden määrittäminen ei ole aina itsestään selvää. Määritelmä ja sisällöt ovat vaihdelleet pitkän historian varrella niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Tutkielmassa perehdyttiin kotitalousalaa edustavan Kotitalous-lehden pääkirjoituksiin vuosilta 1996-2016 ja pyrittiin selvittämään miten kotitalousalaa ja kotitalousopetusta kuvataan. Paikoin sirpaleisesta alasta pyritään saamaan tiivis ja historiallinen kuvaus.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysiä, jonka avulla analysoitiin yhteensä 121 pääkirjoitusta. Valitsin aineistoksi Kotitalous-lehden, sillä se on alalla luotettu toimija, jonka julkaisu on jatkunut jo useiden vuosikymmenten ajan. Lehden pääkirjoitukset kuvastavat kyseisen ajan ajankohtaisia aiheita.

Tulokset

Kotitalousala näyttäytyy yhteiskunnallisesti ohjautuneena alakokonaisuutena, joka pyrkii vaikuttamaan positiivisesti yksilöihin ja perheisiin ja täten koko yhteiskuntaan. Ala kuvataan tärkeänä, mutta aliarvostettuna yhteiskunnallisena vaikuttajana. Alan täyttä potentiaalia ei tunnusteta ja potentiaalin osoittaminen on täten vaikeaa. Monialaista kotitalousalaa ja kotitalousoppiainetta kuvattiin yhteiskunnallisen tehtävän, naisasian ja voitettujen vaikeuksien kautta. Ala on ylpeä historiastaan, jossa monet haasteet on voitettu sisukkaalla työskentelyllä yhteisen asian eteen verkostojen ja sidosryhmien avulla.

Kotitalousalan historiallisesti uhattu ja epävarma asema on aistittavissa pääkirjoituksista. Lukijoita ohjataan, ja ajoittain velvoitetaan, edistämään alan asemaa – paikoin uhkakuvien sävyttämänä. Pääkirjoitusten pyrkivät lisäämään lukijoiden ammattiylpeyttä, yhtenäisyyden tunnetta sekä ammattitaitoa ja työssä jaksamista. Ala jatkaa kamppailuaan asemansa vakiinnuttamisessa oppiaineena ja tieteenalana. Yhteiskunnallinen tehtävä on alan ydinaluetta.

Vili Kinos

Kuvaus kotitalousalasta ja kotitalousopetuksesta. Tarkasteltuna Kotitalous-ammattilehden pääkirjoitusten perusteella 1996–2016

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *