Massiivinen siivousoperaatio Summiksen varastoon

Teksti & kuvat: Kia Lindqvist ja Teresa Heino

Syksyn koittaessa saimme tehtäväksemme tehdä inventaarion Summamutikan varastoon. Emme oikeastaan tienneet, mitä odottaa tehtävältä. Olimme aikaisemmin vierailleet varastossa vain muutaman kerran Tiedekasvatus-kurssin yhteydessä, joten meillä ei ollut suurta tietämystä varaston sisällöstä tai järjestyksestä ennaltaan.

Suuren päivän koittaessa kävelimme päättäväisesti kohti varastoa täynnä intoa ja tarmoa. Avasimme oven ja pöly pöllähti kasvoillemme – olimme tukehtua (osittain pölyn takia ja osittain järkytyksestä). Alkujärkytyksestä toivuttuamme ryhdyimme kuitenkin tuumasta toimeen. Ensimmäinen ongelmamme oli, miten varaston oven saisi pysymään auki – ilma kun ei varastossa hirveän hyvin kulkenut. Keksimme kuitenkin hyödyntää varastossa olevia muotopalikoita, joilla saimme varaston oven pysymään auki. Onneksi Summiksen materiaaleista on moneen!

Päätimme aloittaa varaston inventaarion ja siivoamisen peleistä. Laadimme Excelin, jonne merkitsimme, kuinka paljon mitäkin peliä oli hyllyssä. Excelin avulla pystyimme myös kätevästi järjestämään pelit aakkosjärjestykseen nimen mukaan, ja päätimme tehdä saman myös hyllylle. Lopputulos oli upea ja sen kruunasi Tarriksella (=rakas tarrakoneemme, postihuoneesta lainattu Dymo 5500 Electronic Labelmaker) tehdyt tarralaput, joilla merkitsimme hyllyt sen mukaan, millä kirjaimella pelit siinä alkavat. Hyllyn uusi hieno ulkoasu kannusti meitä jatkamaan työtämme, vaikka muu varasto olikin vielä yksi kaaos.

Pelejä järjestellessämme huomasimme, että työtä hankaloitti se, ettei varastossa oikein mahtunut liikkumaan. Päätimme siis seuraavaksi ryhtyä siivoamaan varaston toista puolta, joka ei tähän mennessä ole ollut Summiksen käytössä ja sen sisältö oli kaikille arvoitus.

Suurin osa tavaroista oli vanhoja toimistotarvikkeita, mutta seasta löytyi myös esimerkiksi ufo (sidenote: olemme ilmeisesti niin junnuja, ettemme tienneet, että se oli ilmankostutin – muille tämä oli nähtävästi itsestäänselvää), ainakin 50 skumppalasia, käyttämätön kahvinkeitin ja muutama lankapuhelin. Valitettavasti valtaosa tavaroista oli nykypäivänä tarpeettomia, joten pääasiassa ramppasimme Summiksen varaston ja Exactumin kierrätyshuoneen välillä tai istuimme edelleen suhteellisen pölyisessä varastossa käymässä erinäisiä papereita ja tavaroita läpi. Kuvat puhukoon puolestaan:

Vihdoin koitti päivä, kun kaikki turha tavara 10 vuotta vanhoista kurssikokeista mappeihin oli toimitettu eteenpäin. Oli siis aika palata itse Summiksen tavaroiden pariin. Tässä kohtaa meidän piti myös alkaa miettiä, mihin järjestykseen tavarat haluaisimme laittaa. Päädyimme tekemään oman hyllyn erilaisille palikoille, joita voidaan käyttää sekä yksinään että erilaisissa Summis-aktiviteeteissa. Lisäksi järjestimme myös askarteluvälineet ja -tarvikkeet, joille vapautui paljon lisää kaivattua tilaa, kun puolet varastosta saatiin uuteen käyttöön. Askarteluvälineiden inventaariossa saimmekin hieman apua ahkerista ja ihanista TET-harjoittelijoista, jotka viettivät kanssamme varastossa muutaman tunnin esimerkiksi testaillen erilaisten tussien toimivuutta. Lopputulema: sekä palikkahyllystä että askarteluhyllyistä tuli oikein hienot ja toimivat!

Näiden jälkeen jäljellä olikin enää Summiksen omat aktiviteetit, joille olimme ajatelleet pyhittää kaiken uuden vapautuneen tilan. Summiksen aktiviteettien kohdalla kävimme läpi kaikki olemassaolevat ohjeet ja materiaalit, jotka järjestelimme kokonaisuuksiksi. Oli myös aika päivitää Excel aktiviteettien osalta, sillä kaikki muu sieltä jo löytyikin. Loppusilauksena rakas Tarriksemme pääsi jälleen käyttöön loihtimaan meille uudet hienot nimilaput kaikille tavaroille – toivomme, että ne helpottavat tavaroiden paikoillaan pysymistä ja varaston käytettävyyttä sekä siisteyttä. Erityiskiitokset myös naapurillemme Kemian opeyksikölle, kun lahjoittivat meille lisää tarranauhaa (ja Tarrikselle uuden elämän) – muuten olisi tarroittaminen jäänyt pahasti kesken. Kiitokset myös Saara, Iikka ja Karoliina sekä kaikki projektin aikana ohi kulkeneet ja meitä tsempanneet. Nyt ei enää pöly kurkussa kutita, vaan varastossa on ilo käydä hakemassa tarvikkeita hauskoihin Summis-hetkiin!


Terkuin, Kia ja Teresa

Syksyn 2019 viimeinen vierailu

Teksti & Kuva: Iikka Talvala

Syksyn viimeiselle vierailulle 13.12.2019 saapui reipas joukko Pasilan peruskoulun kolmosluokkalaisia.  Tunnin teemaksi he olivat toivoneet matematiikan taikamaailmaa. Pohdimmekin alkutunnista, miten matematiikka ja taikuus voisi liittyä toisiinsa. Oppilaat kertoivat tarinoita rubikinkuutioista, sekä kolikko- ja korttitempuista. Oli selvää, että taikuutta pystyi opettelemaan ja salaisuudet taikatemppujen takana oli paljastettavissa.

Ensimmäisenä tehtävänä oppilaat muodostivat varjokuvavideoiden pohjalta erilaisia kolmiulotteisia kappaleita eli taikoivat varjokuvasta näkyvän kappaleen. Kun videot oli katsottu, pöydille oli muodostunut monenlaisia tetraedrejä, pyramideja ja kuutioita. Rakentelua olisi voitu jatkaa vielä pidempäänkin, mutta samaan aikaan oppilaita houkutti pöytiin piirtäminen, mitä päästiinkin tekemään seuraavaksi.

Matemaatikon taikatemppu ja neliöiden etsiminen suoritettiin piirtopöytien avulla. Tehtävät olivat haastavia, sillä kertominen ja jakaminen eivät ole mitään yksinkertaisia, etenkään isojen lukujen kohdalla. Yhteisvoimin tehtävistä kuitenkin selvittiin ja eräs oppilas uskaltautui taulullekkin näyttämään oman ratkaisunsa.

Pentamino pulmia

Kun taiat oli taiottu etsittiin vielä kaikki 12 pentaminoa ja ratkottiin erilaisia pelilautoja pentaminopaloilla. Tornin rakentaminen onnistui kaikilta oppilailta ja niin myös pienen kuin keskikokoisenkin ruudukon täyttö. Kaikista vaativin 10×6 kokoinen ruudukko osoittautui todella haastavaksi. Ohjaajakaan ei sitä ollut saanut ratkaistua. Onneksi luokasta löytyi kuitenkin yksi oppilas, joka pienen päättelyn jälkeen sai ruudukon täytettyä kaikilla pentaminopaloilla ja ansaitsi koko luokalta aplodit.

Kiitos Pasilan peruskoulun oppilaille ja opettajille vierailusta.

Innokkaita pikkumatemaatikoita

Teksti & kuva: Iikka Talvala

Torstaina 12.12.2019 matematiikkaluokka Summamutikkaan saapui erittäin innokas joukko Aleksis Kiven peruskoulun kolmosluokkalaisia. Kun lähdimme kävelemään yliopiston ala-aulasta kohti Summamutikka-luokkaa, heräsi oppilailla monenlaisia kysymyksiä. Minkälaista tiedettä täällä tehdään? Mitä noi opiskelee tossa käytävällä? Mitä tuon oven takana on kun siinä on varoituskyltti? Osaan kysymyksistä tuli vastaus, kun Summamutikka-luokassa katsottiin yliopiston karttaa ja käytiin läpi minkälaista tiedettä yliopiston eri rakennuksissa opiskellaan. Kiinnostavimmat aiheet taisivat olla Kumpulan luonnontieteet ja Meilahden lääketiede.

Tunnin aiheeksi oli valikoitunut matematiikan taikamaailma. Alkutunnista oppilaat saivat kertoa omia kokemuksiaan taikuudesta ja selvisi, että taikuutta oli nähty telkkarissa, lomamatkoilla ja taikureiden tekemänä. Oppilaat olivat lisäksi sitä mieltä, että taikuus on silmänlumetta ja kaikelle taikuudelle löytyy selitys. Vierailun aikana he pääsivätkin tutustumaan erilaisiin matemaattisiin tehtäviin, jotka tuntuivat ensialkuun taikuudelta, mutta joille saatiin kuitenkin järkevä selitys.

Pentamino pulmia

Vaahtokarkeilla ja hammastikuilla taiottiin näkymättömästä näkyvää ja matemaatikon tempun avulla taiottiin mistä tahansa luvusta luku yksi. Neliöden etsimisessä kaikki ei ollut heti ihan sitä, miltä näyttää, vaan neliöt olivat piilossa kuvan sisällä. Lisäksi ratkottiin pentamino pulmia erilaisilla pelilaudoilla. Oppilaat heittäytyivät tehtäviin todella hyvin mukaan ja kaikki tehtävät saatiin ratkottua joko yksin tai parin kanssa yhdessä tekemällä.

Kiitos Aleksis Kiven koulun oppilaille ja opettajalle vierailusta.

Varjokuvien maailmassa

Teksti & kuva: Iikka Talvala

Maanantaina 9.12.2019 Summamutikkaan saapui Sophie Mannerheimin koulun 1-7. luokkalaisia. Opettajat olivat toivoneet vierailun teemaksi matematiikan taikamaailmaa, jonka pohjalta lähdettiin tutkimaan taikuuden ja matematiikan yhtäläisyyksiä. Vierailun aikana tehtiin useita matematiikkaa ja taikuutta yhdistäviä tehtäviä.

Varjokuvia katselemalla ja vaahtokarkkeja sekä hammastikkuja yhdistelemällä oppilaat tekivät näkymättömästä näkyvää. Pöydille muodostui kolmiulotteisia Platonin kappaleita, kuten tetraedri ja oktaedri. Rakentelu taisi olla kivaa, sillä videoilla näkyvien kappaleiden lisäksi syntyi myös monia muita kolmiulotteisia rakennelmia. Toisena tehtävänä etsittiin neliöitä ruudukosta. Neliöiden etsimisessä vaikeinta oli keskittyä viimeisten neliöiden löytämiseen. Neliöitä löytyi jo reilusti yli kaksikymmentä, mutta ohjaaja patisti oppilaita etsimään vielä lisää. Pikkuhiljaa uusia neliöitä löytyi ja lopulta saatiin kasaan kaikki kolmekymmentä neliötä.

Neliöiden etsimistä

Lopputunti vietettiin pentaminopulmien parissa ja ratkottiin erilaisia pelilautoja. Kiitos kaikille vierailuun osallistuneille oppilaille ja opettajille. Tervetuloa uudestaa.

Suosikkiteemalla jatketaan

Teksti & kuva: Iikka Talvala

Torstaina 5.12.2019 Summamutikkaan saapui Latokartanon peruskoulun kuudesluokkalaisia. He olivat valinneet vierailun teemaksi matematiikan taikamaailman, joka on Summamutikan tämän syksyn teemoista suosituin. Lapset pääsivätkin heti pohtimaan miten matematiikka ja taikuus voisivat liittyä toisiinsa. Yhteisiksi asioiksi matematiikan ja taikuuden välillä ehdotettiin ohjeiden ja sääntöjen seuraamista, sekä laskemista esimerkiksi korttitaikatempuissa. Esille nousi myös se, että taikurit eivät kerro kaikkia salaisuuksiaan ja mietittiin kertovatko matemaatikot kaikkia salaisuuksiaan.

Ensimmäisessä tehtvässä hypättiin taikuuden kimppuun pohtimalla miten näkymättömästä saadaan näkyvää. Apuvälineinä oppilaat käyttivät vaahtokarkkeja ja hammastikkuja, joiden avulla varjoista tehtiin näkyviä kolmiulotteisia kappaleita. Tehtävät tuntuivat aluksi liian helpoilta, mutta onneksi viimeinen varjokuva aiheutti haastetta jokaiselle.

Neliöiden etsimistä

Tunnilla tutustuttiin myös matemaatikon temppuun, jossa taikuutena toimi laskutoimitukset. Kun oppilaat käyttivät laskutoimituksia sopivalla tavalla, saatiin aina sama vastaus, riippumatta siitä mistä luvusta lähdettiin liikkeelle. Joidenkin mielestä tehtävä oli huijausta toiset epäilivät vain kikkailuksi. Lopputunnista jaksettiin vielä etsiä neliöitä ja ratkoa pilvenpiirtäjät peliä. Kiitos kaikile mukavasta vierailusta ja tervetuloa uudestaan.

 

Taikuutta ja pentaminoja

Teksti & Kuva: Iikka Talvala

Maanantaina 2.12.2019 Summamutikkaan saapui 30 Jokivarren koulun kuudesluokkalaista. Pitkästä aikaa matikkaluokka oli tupaten täynnä oppilaita ja ohjaaja saikin lisätä tuoleja pöytien ääreen, jotta kaikki pääsivät istumaan. Tunnin teemaksi oli valikoitunut taikuus ja pentaminot. Tunti aloitettiin pohtimalla liittyykö matematiikka ja taikuus toisiinsa.

Kun aloitimme ensimmäisen tehtävän tekemisen, niin matikkaluokan tietokone ei suostunut yhteistyöhön jolloin varjokuva videot jäivät näyttämättä oppilaille. Saimme kuitenkin rakentaa vaahtokarkeista ja tikuista kolmiulotteisia kappaleita mallien avulla. Kun tekniset vaikeudet oli selätetty, jatkettiin tuntia erilaisilla pohdinta pähkinöillä ja pilvenpiirtäjät pelillä.

Kaikki taikuustehtävät saatiin tehtyä tunnissa, joten lopputunti meni pentamino tehtävien parissa. Ensin pöytäryhmissä etsittiin kaikki pentaminot, jonka jälkeen pentamino paloilla ratkottiin erilaisia pelilautoja. Oppilaat saivat myös itse suunnitella oman pelilaudat, jotka antoivat kavereille ratkaistavaksi.

Kiitos Jokivarren oppilaille ja opettajille mukavasta vierailusta.

Seikkailulla matematiikan taikamaailmassa

Teksti ja kuva: Tiina Miettinen

Sateisena perjantaina 29.11.2019 innokas ryhmä kolmasluokkalaisia saapui Pasilan peruskoulusta Kumpulaan tutustumaan matematiikkaan ja taikuuteen. Taikuuden maailmaan hypättiin saman tien korttitemppujen kautta ja tempputuokion jälkeen lähdettiin miettimään taikuuden ja matematiikan yhtäläisyyksiä.

Ensin harjoiteltiin sekä taikuudessa että matematiikassa tärkeää taitoa, eli loogista päättelyä Pilvenpiirtäjät-pelin avulla. Peliä pähkäiltiin pienissä ryhmissä, ja opettajien ja ohjaajien avulla kaikki ryhmät saivat pelistä kiinni ja monet saivat asetettua palikat oikeille paikoilleen.

Pilvenpiirtäjät-pelin ratkaiseminen vaati keskittymistä ja yhteistyötä.

Seuraavaksi lähdettiin miettimään, saadaanko matematiikan avulla tehtyä näkymättömästä näkyvää. Avuksi ei otettukaan matematiikan tunneilla usein käytettyjä kynää ja paperia, vaan ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan hammastikkujen ja vaahtokarkkien avulla. Näillä välineillä oli tarkoitus rakentaa kappale, josta nähtiin vain varjo. Varjokuvat vaativat tarkkailua monesta eri suunnasta, mutta täsmällisen tarkkailun avulla kuviot alkoivat hahmottua. Yksi oppilas onnistui jopa varjokuvan perusteella muodostamaan oktaedrin muotoisen kappaleen, jota aiemmin vierailulla olleet kazakstanilaiset tutkijatkaan eivät saaneet muodostettua! Oppilaat saivat ottaa kännykällä kuvia omista tuotoksistaan, ja kamerat räpsyivätkin tiuhaan tahtiin etenkin tämän tehtävän yhteydessä.

Hammastikuista ja vaahtokarkeista muodostui monenlaisia kuvioita.

Lopuksi tutkittiin vielä taikaneliön kuvaa, jossa aluksi näytti olevan 16 neliötä. Kun kuviota katsottiin tarkemmin, alkoi siitä hahmottua lisää neliöitä. Tehtävän opetuksena oli, että kaikki ei aina ole sitä, miltä alun perin näyttää – ei taikuudessa, eikä matematiikassakaan!

Vaikka moni oli tuokion alussa sitä mieltä, että matematiikka on tylsää, ei siitä näkynyt merkkejä, kun päästiin tehtävien kimppuun. Oppilaat lähtivät innokkaasti tehtäviin mukaan ja luokassa oli energinen ja iloinen tunnelma. Kiitos Pasilan peruskoulun kolmoset, kun kävitte vierailulla!

Matematiikkaa taikuuden keinoin

Teksti ja kuva: Tiina Miettinen

Torstaina 28.11.2019 saimme Summamutikka-luokkaan vieraaksemme toisen ryhmän Länsimäen koulun kuutosluokkalaisia. Tässä ryhmässä oli paljon luonnontieteistä kiinnostuneita oppilaita ja aloitimmekin tuokion keskustelemalla siitä, mitä kaikkea Kumpulassa voi opiskella. Keskustelun jälkeen kaivettiin pelikortit esiin ja oppilaat pääsivät näyttämään toisilleen korttitemppuja.

Korttitempuilla lämmittelyn jälkeen lähdettiin miettimään matematiikan ja taikuuden yhteyttä toisiinsa. Sekä taikuri että matemaatikko tarvitsevat työssään loogista päättelyä ja sitä harjoiteltiin Pilvenpiirtäjät-pelin avulla. Useampi ryhmä ymmärsi pelin idean nopeasti ja oppilaat pääsivät kokeilemaan ja ratkaisemaan myös haastavampia pelilautoja.

Pelailtuamme tovin lähdimme miettimään, osaisiko matemaatikko taikurin tavoin tehdä näkymättömästä näkyvää. Oppilaat näkivät erilaisten kuvioiden varjoja, joista tarkoituksena oli päätellä kappaleen todellinen muoto. Muotoja askarreltiin hammastikkujen ja vaahtokarkkien avulla ja monessa pöytäryhmässä kuviot hahmottuivat helposti. Osaa oppilaista ällötti vaahtokarkkien haju, mikä toki esti sen, ettei karkit päätyneet oppilaiden suihin. Kun haisevat karkit saatiin kerättyä pöydiltä pois, päästiin piirtämään pöytiin taikaneliöitä, joista ryhdyttiin laskemaan neliöiden määrää. Aluksi näkymättömiltä tuntuvat neliöt alkoivat pikkuhiljaa hahmottua ja lopulta oltiin melko yksimielisiä siitä, että neliöitä löytyi kuvasta jopa 30!

Taikaneliöt hahmottuivat yhteystyön voimin.

Lopuksi kokeiltiin vielä matemaatikon taikatemppua. Tempussa kukin sai valita itselleen numeron, jolle temppua lähdettiin tekemään. Temppu vaati keskittymistä, sillä muutama oppilas jätti kirjoittamatta loitsun tai osan siitä, jolloin lopputulos ei ollutkaan toivottu. Temppu kiinnosti kuitenkin niin paljon, että useampi oppilas otti temppuun liittyvästä loitsusta kuvan miettiäkseen sitä kotona uudelleen tai näyttääkseen sen jollekin muulle.

Ryhmä oli koko vierailun ajan innostunut ja jaksoi keskittyä taikatemppuihin. Kiitos Länsimäen koulun kuutosluokkalaiset, kun kävitte kylässä!

Taikuutta ja vaahtokarkkitaidetta

Teksti & Kuva: Iikka Talvala

Bussilakkokaan ei estänyt Pihlajiston ala-asteen nuoria matemaatikonalkuja saapumasta Summamutikkaan 25.11.2019. Vierailun teemaksi oli valikoitunut taikuus.  Heti tunnin alusta asti innostusta oli havaittavissa oppilaiden kasvoilta, kun pääsimme tutustumaan taikuuteen erilaisten matemaattisten tehtävien avulla.

Tunnin aikana ihmeteltiin osaammeko taikoa näkymättömästä näkyvää erilaisia varjokuvia katselemalla. Varjokuvien pohjalta  syntyi monia kolmiulotteisia kappaleita ja jokaiselle kappaleelle keksittiin nimikin. Varjokuvien jälkeen pääsimme ratkaisemaan neliöiden arvoitusta ja ratkomaan matemaatikon taikatemppua. Matemaatikon taikatempun ratkaisuun löytyi monia ehdotuksia ja lopulta ohjaaja kirjoitti taululle ihmeellisennäköisen kaavan. Kun kaavaa sievennettiin tuttujen laskutoimitusten avulla, päästiin samaan lopputulokseen, kuin oppilaat olivat jo aiemmin päässeet.

Kiitos Pihlajiston ala-astelaisille ja heidän opettajalleen mukavasta vierailusta.

Kulmikkaita ja pyöreitä tanssiesityksiä

Teksti ja kuva: Tiina Miettinen

Perjantaina 23.11.2019 Arabian peruskoulun ekaluokkalaiset tulivat vierailulle Kumpulaan tutustumaan erilaisiin muotoihin. Vauhdikas ryhmä innostui heti Summamutikka-luokan lattialle asetelluista, värikkäistä istuinalusista ja oppilaita piti hieman rauhoitella, jotta kukin malttoi valita itselleen istumapaikan piiristä. Piirissä pohdittiin yhdessä, millaisia erilaisia muotoja omalla keholla saa aikaan ja oppilailta tuli paljon erilaisia luovia ideoita kolmion, ympyrän ja neliön muodostamiseen. Muotoja toteutettiin pienikokoisina sormilla ja käsivarsilla sekä suurikokoisina koko kropalla, kaverin kanssa tai ryhmässä.

Muotoihin tutustumisen jälkeen pidettiin lyhyt evästauko. Eväidenkin joukosta löytyi paljon geometrisiä muotoja: omena muistutti palloa, juusto ja ruisleipä neliötä ja kinkku ympyrää. Kun vatsat olivat täynnä, jakauduttiin ryhmiin tekemään muotoihin keskittyviä tanssiesityksiä. Kukin ryhmä sai erilaisen tanssin käsikirjoituksen, johon oppilaat saivat itse keksiä liikkeet. Tanssiesityksistä tuli tosi hienoja! Ensimmäisessä esityksessä nähtiin pieniä ja suuria ympyröitä, kolmioita ja neliöitä. Toisessa esityksessä lähdettiin ympyrän pyöreisiin ja kolmas esitys esitteli kulmikkaita muotoja. Oppilaat osasivat hienosti toimia ryhmissä ja kaikki käsikirjoituksissa mainitut muodot tulivat selkeästi esille tansseissa.

Ympyrä muodostui näppärästi piirissä istuvien varpaiden väliin.

Lopuksi päästiin vielä luvan kanssa leikkimään ruoalla. Hammastikuista ja vaahtokarkeista muodostui kädenkäänteessä kolmioita ja neliöitä, minkä jälkeen kukin sai rakentaa tikuista haluamansa muodon. Yht’ äkkiä pöydille kohosi hienoja taloja, tikku-ukkoja, tikapuita ja muita toinen toistaan tyylikkäämpiä kuvioita.

Tämän päivän vieraat heittäytyivät hienosti mukaan muotojen maailmaan. Kiitos Arabian peruskoulun 1B, kun kävitte kylässä!

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos