Taitavaa tekemistä taikuuden ja matikan parissa

Teksti ja Kuvat: Tiina Miettinen

Torstaina 21.11.2019 Länsimäen koulun kuutosluokkalaiset saapuivat Kumpulaan tutkimaan matematiikkaa ja taikuutta. Tuokio aloitettiin harjoittelemalla niin matemaatikoille kuin taikureillekin hyödyllistä taitoa, loogista päättelyä. Oppilaat pelasivat Pilvenpiirtäjät-peliä pienryhmissä ja kaikki pöytäryhmät saivat ratkaistua muutaman päättelytehtävän.

Alun päättelyharjoituksen jälkeen siirryttiin miettimään, onko kaikki aina sitä miltä näyttää. Jo matkalla Summamutikka-luokkaan oppilaat huomasivat, että yliopistolla on käytössä pöydät, joihin voi piirtää. Myös länsimäkiläiset pääsivät piirtämään pöytiin taikaneliöitä, joista ryhdyttiin laskemaan kuvassa näkyvien neliöiden määrää. Alkuun neliöitä näytti olevan alle 20, mutta kun kuvan tutkimiseen annettiin enemmän aikaa, löytyi neliöitä rutkasti lisää.

Pöytään piirretyistä taikaneliöistä löytyi yllättävän monta neliötä.

Seuraavaksi selvitettiin, miten näkymättömästä saadaan näkyvää. Varjokuvat hahmottuivat oppilaiden päässä melko nopeasti, ja hammastikuista ja vaahtokarkeista muodostui juuri oikeanlaisia kuvioita. Lopuksi päästiin vielä kokeilemaan matemaatikon taikatemppua. Tempun loitsu vaati keskittymistä, mutta tarkkaan toteutettuna oppilaiden alussa valitsemat luvut muuttuivat kaikki samaksi luvuksi.

Tämän päivän vieraat osoittivat selviävänsä paremmin kuin hyvin matematiikan taikamaailmassa. Tehtäviin lähdettiin innolla mukaan ja ratkaisut löytyivät viimeistään kaverin kanssa yhdessä pohtimalla. Kiitos Länsimäen koulun kuutosluokkalaiset, kun kävitte vierailulla.

Summismaistiaisia LUMA SUOMI -juhlaseminaarissa

Sanat ja kuvat: Karoliina Hannukkala

LUMA SUOMI -ohjelman kuusivuotista taivalta juhlittiin keskiviikkona 20.11. Aamupäivän juhlaosuudessa kuultiin puheita ohjelman matkan alusta, varrelta ja (ei lopullisesta) päätepisteestä. Opetusministeri oli myös paikalla vastaanottamassa loppuraportin.

Aamupäivän osuuden jälkeen juhlakansa, LUMA-toimijat, hankevetäjät, opettajat ja muut toiminnan ystävät, lähtivät pienissä porukoissa tutustuman Helsingin yliopiston Tiedekasvatuskeskuksen tiedeluokkiin: Matikkaluokka Summamutikkaan, Kemianluokka Gadoliniin, fysiikan F2k-laboratorioon, ja tietojenkäsittelytieteen Linkkiin.

Summamutikan pajassa Iikka kertoili tiedeluokan toiminnasta sekä tarjoili Summiksen klassikkomaistiasia: Platonin kappaleiden taiteilua varjokuvien avulla ja Pilvenpiirtäjiä. Pajalaiset olivat kiinnostuneita Summamutikan toiminnasta. Kun pulmia pähkäiltiin, heräsi siinä samassa jatkokysymyksiä ja -keskustelua Summamutikan toiminnasta. Toivottavasti yhä useampi sai uudenlaisen, makean, maistiasen matematiikan maailmasta!

Summamutikka onnittelee LUMA SUOMI -ohjelmaa hienosta vuoden työstä!

 

Muotoja tutkimassa

Teksti & Kuvat: Veikka Hirvonen

Maanantaina 18.11.2019 Kumpulaan saapui iloinen joukko Päiväkoti Auringonkukan esikoululaisia. Pääsimme heti sukeltamaan muotojen maailmaan ja keskustelimme mitä eri muotoja olikaan olemassa. Matkalla kampukselle oli näkynyt jo tuttuja kuvioita ja luokasta niitä tuntui löytyvän ääretön määrä lisää. Myös kehon avulla sai muodostettua vaikka mitä muotoja. Tämän jälkeen käytiin piirtelemässä taululle erilaisia kuvioita.

Tyhjästä taiottuja kappaleita

Seuraavaa osiota varten jakauduimme pienempiin ryhmiin, joissa jatkettiin erilaisten muotojen tutkimista. Ryhmissä saatiin tehtyä vaikka mitä kuvioita ja lopuksi nähtiin hienoja esityksiä. Seuraavaksi siirryttiin pöytien ääreen rakentelemaan erilaisia muotoja hammastikuilla ja vaahtokarkeilla. Pöydille ilmestyi upeita luomuksia ja uusia ideoita tuli koko ajan. Lopuksi siivottiin ja päästiin syömään eväitä.

Kiitos käynnistä Auringonkukkalaiset!

Perjantaitaikoja

Teksti: Veikka Hirvonen

Perjantaina 15.11.2019 Summamutikkaan saapui Puistolanraitin ala-asteen 6.-luokka. Aloitimme tunnin keskustelemalla, millaisia eri taikatemppuja oppilaat olivat nähneet ja mitä temppuja he osasivat tehdä. Monet osasivat yhdistää korttitemput matematiikkaan.

Kaikki pääsivät heti testaamaan miten hyvin erilaiset muodot ovat hallussa, kun lähdimme muodostamaan niitä hammastikkujen ja vaahtokarkkien avulla. Tästä siirryimme tutkimaan lukujen jaollisuutta koko luokan voimin. Seuraavaksi oppilaat pääsivät näkemään matemaattisen taikatempun, jonka selittäminen osoittautui hankalaksi. Jotta keskittymiskyky ei huonontuisi pidimme tässä vaiheessa evästauon.

 

Tauon jälkeen lähdettiin tutkimaan taikaneliötä. Tässä tehtävässä kaverin kanssa pohtiminen osoittautui hyödylliseksi. Tunnin päätteeksi pelattiin pilvenpiirtäjät-peliä, jota osa ei olisi millään halunnut lopettaa.

Kiitos vierailusta ja toivottavasti saatte jatkettua pilvenpiirtäjät-peliä koulullanne!

Taikuutta ja matematiikkaa Kumpulassa

Teksti: Veikka Hirvonen

Torstaina 14.11.2019 Kumpulan kampukselle tuli vierailemaan Kalasataman peruskoulun 5.luokka. Kampuksella sattui olemaan samana päivä ”Kumpulan potentiaali”. Kyseessä on rekrytointitapahtuma, jossa yli 45 eri yritystä tulevat kertomaan toiminnastaan ja etsimään uusia työntekijöitä. Matkalla koulun läpi matikkaluokka Summamutikkaan oli siis paljon nähtävää.

Luokassa aloitimme keskustelemaan erilaisista taikatempuista ja siitä, miten matematiikka voisi liittyä taikatemppuihin. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät haastamaan hahmottamiskykyään ja taikomaan tyhjästä eri muotoja. Rakenteluosuudesta siirryimme tutkimaan jaollisuutta ja huomattiin sen liittyvän erilaisiin korttitemppuihin. Seuraavaksi tutkittiin matemaattista taikatemppua, jonka osa oppilaista osasi selittää loistavan päättelyn avulla.

Taikatempusta siirryttiin taikaneliöön, jota tutkiessa joutui taas hieromaan älynystyröitä. Tunnin lopuksi pelasimme vielä pilvenpiirtäjät-peliä.

Kiitokset Kalasataman peruskoululle vierailusta!

Tanssia ja vaahtokarkkeja

Teksti & Kuvat: Veikka Hirvonen

Maanantaina 11.11.2019 Summamutikan täytti ryhmä Päiväkoti Auringonkukan esikoululaisia. Aloitimme tunnin pohtimalla missä eri muotoja pystyi havaita. Bussin renkaista löytyi ympyrä ja ikkunasta suorakulmio. Seuraavaksi muodostimme sormien, käsien ja jalkojen avulla erilaisia kuvioita. Parin kanssa oli helppo muodostaa neliö, vaikka jalkoja käyttämällä. Koko ryhmän avulla saimme muodostettua suuren ympyrän, joka pienellä hiomisella saatiin muutettua tähdeksi.

Kolmiulotteisten kappaleiden rakentelua

Tämän jälkeen kaikki saivat mennä piirtämään liitutaululle eri kuvioita. Kun taululle ilmestynyt taideteos oli valmis, jakauduttiin ryhmiin miettimään miten liikkeen ja muodot saisi yhdistettyä tanssin avulla. Ryhmät saivat lisäksi muodostettua kehoilla hienoja kuvioita, joita esiteltiin lopuksi yhdessä. Sitten siirryimme pöytien ääreen ja aloitimme näppäryyttä vaativan osuuden. Muotojen rakentaminen vaahtokarkkien ja hammastikkujen avulla lähti vauhdilla liikkeelle. Yhtäkkiä pöydät olivat täynnä todella hienoja rakennelmia sekä kuvioita, joita ei olisi millään viitsinyt lopuksi purkaa. Siivousurakan jälkeen tutkittiin vielä taikakolmiota, joka sisälsi enemmän asioita kuin mitä aluksi saattaisi luulla.

Muotojen maailmassa

Teksti & Kuvat: Veikka Hirvonen

Perjantaina 8.11.2019 Kumpulaan tuli vierailemaan innokas ryhmä Päiväkoti Neilikasta. Jyrkät portaat taisteltuamme päästiin Summamutikka-luokkaan ja aloitettiin kuvioihin tutustuminen. Ympyrä, kolmio sekä neliö olivat tuttuja kaikille ja niitä oltiin bongattu jo matkalla koululle. Luokasta löytyi myös lisää näitä muotoja.

Aloitimme luomaan kehon osien avulla eri muotoja yksin ja parin kanssa. Huomattiin lopuksi, että jaloilla ympyrän muodostaminen on hieman hankalaa. Kun kaikilla oli vielä eri muodot mielessä, käytiin piirtämässä niitä taululle. Osa keksi yhdistää eri muotoja ja lopulta taululle oli ilmestynyt toinen toistaan hienompia luomuksia. Tämän jälkeen jakauduttiin pieniin ryhmiin ja tutkittiin miten liikkeen ja muodot voisi yhdistää esimerkiksi tanssiesityksessä. Ryhmässä oli myös helpompi testata mitä kuvioita saa vaikka nelistään aikaiseksi.

Tetraedri, kuutio ja muita kappaleita

Seuraavaksi siirryttiin pöytien ääreen tekemään kuvioita vaahtokarkeista ja hammastikuista. Kolmioiden ja neliöiden lisäksi syntyi valtavia rakennelmia, jotka koostuivat niin monista muodoista, etteivät sormet riittäneet niitä laskemaan. Lopuksi siivottiin ja lähdettiin syömään.

Vuosituhansien taika

Teksti & Kuva: Henrik Hirvonen

Torstaina 7.11.2019 Summamutikka-luokkaan saapui joukko Itäkeskuksen peruskoulun vitosluokkalaisia. Päivän teemana oli taikuus, ja erityisesti miten matematiikka ja taikuus liittyvät toisiinsa. Tunnin aikana saatiinkin ihmeteltyä ja kokeiltua, miten muun muassa näkymättömästä saadaan näkyvää, miten asiat eivät ole aina siltä miltä näyttää, ja miten vuosituhansia aikaa vievän tehtävän voi ratkaista muutamassa minuutissa. Matemaatikot ovatkin välillä aikamoisia taikureita!

Kolme Platonin kappaletta ja yksi ei-Platonin kappale

Kiitokset Itäkeskuksen ala-astelaisille mukavasta vierailusta!

Taikuutta ja pelejä

Teksti & Kuva: Toni Pentti

Maanantaina 4.11.2019 summamutikkaluokkaan saapui innokas joukko Suutarinkylän peruskoulun kolmasluokkalaisia. Heidän kanssaan rakentelimme platonin kappaleita varjokuvien perusteella, apuvälineinämme vaahtokarkkeja ja hammastikkuja. Askartelujen jälkeen tutustuimme taikaneliöön ja totesimme, että kaikki ei ole aivan sitä miltä näyttää. Oppilaat innokkaasti selvittivät neliöön liittyvää mysteeriä. Lopuksi vielä rakensimme pelin muodossa pilvenpiirtäjiä pelilaudalle ja oppilaat pääsivät ratkomaan ongelmia peliin liittyen.

Tetraedri, Oktaedri & Heksaedri

Kiitos vielä Suutarinkylän peruskoululle vierailusta!

Vauhdikas Taikapäivä

Teksti: Iikka Talvala

Perjantaina 1.11.2019 Summamutikkaluokkaan saapui runsas joukko viidesluokkalaisia, kun viherlaakson alakoulusta tultiin ihmettelemään matematiikan taikoja.
Tunti aloitettiin tuttuun tapaan lämmittelytehtävällä, joka tällä kertaa oli pilvenpiirtäjät-peli. Oppilaiden täytyi annettujen ohjeiden avulla rakentaa kaupunki pelilaudalle. Pelin pelaamisesta taisi muodostua pientä kilpailua, sillä pelilautoja pyrittiin ratkomaan mahdollisimman nopeasti. Ohjaaja pääsikin juoksemaan pöydästä toiseen tarkistaen tehtävää ja antaen uusia pelilautoja.

Kun lämmittely saatiin valmiiksi, siirryttiin taikojen pariin, joista ensimmäisessä selvitettiin, miten näkymättömästä saadaan näkyvää. Vaahtokarkkeja ja tikkuja apuna käyttäen kolmiulotteisia kappaleita syntyi yksi toisensa perään. Mikä parasta, varjokuvat aiheuttivat niin ihmetystä ja hämmennystä, kuin onnistumisen riemua. Loppu tunti kului taikaneliöiden ja matemaatikon taikatempun kanssa, joissa vaadittiin keskittymistä ja matemaattisia laskutoimituksia. Vauhdikkaan tunnin jälkeen oppilaat saivat syödä eväitä ja kerätä voimia paluumatkaa varten.

Kiitos vierailusta Viherlaakson alakoulun oppilaille ja opettajille.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos