Tutustumista yliopisto-opiskeluun

Teksti: Anni Jyrinsalo
Kuva: Johanna Helle

Martinlaakson lukiolaiset saapuivat vierailulle Kumpulan kampukselle keskiviikkona 30.8.17. Lukiolaiset oli ajettu kolmeen ryhmään, jotka kaikki kiersivät vuorollaan tutustumassa matematiikan, kemian ja maantieteen opiskeluun.

Matematiikan laitoksella jokainen kierros aloitettiin tutustumalla luentosaleihin. Luentosalissa oppilaille kerrottiin matematiikan opiskelukäytännöistä sekä itse opiskelusta. Ohjaajat kertoivat muun muassa millaisia luennot ovat, milloin ja miten opiskelijat saavat apua tehtävien teossa ja millaisia tentit ovat. Lukiolaiset saivat myös esittää kysymyksiä yliopisto-opiskeluun liittyen. Lukiolaisia kiinnosti esimerkiksi miten matematiikan laitokselle pääsee opiskelemaan ja mihin matematiikan opinnot työllistävät.

Vaikein Pentamino-haaste on täyttää iso peliruudukko kaikilla kahdellatoista palalla.

Laitoskierroksella lukiolaisille esiteltiin myös pienempiä kurssihuoneita, ruokalan tilat ja Ratkomo-käytävä. Tämän jälkeen siirryttiin Summamutikka-luokkaan, jossa päästiin ratkomaan matemaattista pulmaa. Oppilaiden tehtävänä oli keksiä kaikki mahdolliset Pentamino-palat, sekä palojen löydyttyä täyttää ennalta määrättyjä alueita kyseisillä paloilla. Kaikki pienryhmät löysivät kaikki Pentamino-palat, sekä saivat ratkaistua suurimman osan täytettävistä alueista. Yksi oppilas sai jopa ratkaistua viimeisen haastavimman tehtävän!

Toivottavasti näemme Martinlaakson lukiolaisia tulevaisuudessa Kumpulan kampuksella opiskelujen merkeissä!

Mieletöntä matikkaa 2 -leiri 2017

Teksti: Elsa Pekkarinen
Kuvat: Anni Jyrinsalo, Maria Larionova ja Elsa Pekkarinen

1. päivä

Ensimmäinen päivä aloitettiin nimilappujen askartelulla ja tutustumisleikeillä. Toisiin tutustuttiin myös muiden leikkien, kuten hedelmäsalaatin ja lännen nopeimman avulla. Päivän alussa päätettiin myös yhdessä leirin säännöt. Muuten päivän teemana olivat pulmat, erityisesti hanoin tornit ja loikkivat sammakot.

Päivän aikana kiinnostivat myös monenlaiset lautapelit, sekä mahdollisuus piirtää pöytään. Päivä päättyi oktaedrin askartelemiseen. Oktaedri on yksi Platonin kappaleista, ja sen sivuihin kirjoitettiin leirin jokaisen päivän päätteeksi päivän kivoin aktiviteetti, jolloin leiriläisille jäi mukava muisto leiristä.

Leirin aluksi sovittiin yhteisistä säännöistä sekä askarreltiin oktaedri leiripäiväkirjan pitämistä varten.

2. päivä

Toinen päivä alkoi jälleen tutustumisleikeillä, muun muassa hämähäkinverkko-leikillä, jossa heitellään lankakerää piirissä, jolloin piirin keskelle muodostuu upea hämähäkinverkko.

Leikkien jälkeen siirryttiin päivän pääohjelmaan, eli rallirulliin. Ohjaajien opastuksella käytiin läpi, mikä on akseli ja muuta kuljetusvälineisiin ja nopeuteen liittyvää. Opastuksen jälkeen lapset päästettiin vauhtiin: lapset saivat siis askarrella tarjolla olevista materiaaleista (jogurtti– ja viilipurkeista, talouspaperirullista jne.) mahdollisimman pitkälle kulkevan kulkuneuvon. Rallirullia askarreltiin koko aamupäivä ja viimeisteltiin vielä lounaan jälkeenkin, jonka jälkeen kisailtiin siitä, kenen rallirulla viilettää pisimmälle.

Aamupäivällä kisailtiin siis maalla ja iltapäivällä ilmassa: rallikisan jälkeen lapset pääsivät vielä rakentamaan lennokkeja, joita testattiin laitoksen ulkopuolella.

Rallirullien rakentamiseen ja koristeluun käytettiin paljon aikaa.

3. päivä

Leirin kolmas päivä oli sateinen, joten lähes koko päivä jouduttiin viettämään sisällä. Kolmannen päivän aktiviteetit liittyivät geometriaan: ohjelmassa oli esimerkiksi askartelua Penrosen laatoilla, Platonin kappaleiden rakentelua sekä geometristen kuvioiden tekoa narulla.

Alun leikkien jälkeen aloitettiin Platonin kappaleiden rakentelulla. Kolme yksinkertaisinta kappaletta (tetraedri, heksaedri ja oktaedri) sujuivat, mutta mpnimutkaisemmat alkoivat tuottaa vaikeuksia.

Lounaan jälkeen lapset tekivät taideteoksia Penrosen laatoista. Askartelun jälkeen kisailtiin vielä ryhmissä siitä, mikä ryhmä rakentaa muodon nopeimmin ohjaajien antamilla ehdoilla. Päivän lopuksi lapset tutustuivat vielä pentaminoihin.

Keskiviikkona kisailtiin mm. muotojen muodostamisesta narun avulla.

4. päivä

Neljäntenä päivänä ohjelmassa oli salauksia. Ensimmäisenä tutustuttiin yksinkertaisiin tavu – ja kuvasalauksiin, joista siirryttiin Atbash-, ruudukko – ja Ceasar-salauksiin. Lapset pääsivät tekemään salauksia myös itse.

Salausten jälkeen mentiin lounaalle ja nauttimaan kauniista ulkoilmasta. Lapset viihtyivät jalkapallon, mölkyn ja katuliitujen parissa.

Ulkoilun jälkeen tutustuttiin vielä pikselien käsitteeseen väritystehtävän avulla sekä pilvenpiirtäjä-pulmaan.

Torstaina koristeltiin jalkakäytävää katuliiduilla.

5. päivä

Leirin viimeinen päivä aloitettiin kisailemalla, kun vuorossa oli Amazing race of math. Lapset kiersivät ahkerasti yli kymmenellä rastilla, joista osa oli leiriläisille aiemmin tuttuja ja osalla oli aivan uusia pulmia.

Kisailun jälkeen siirryttiin lounaalle, jonka jälkeen leiriläisillä oli aikaa vielä pelailla suosikkipelejään tai piirrellä pöytiin. Ennen vanhempien saapumista pelattiin myös leirin aikana suosituimmiksi nousseita leikkejä, kuten kuumaa perunaa ja pää kii –leikkiä.

Vanhemmat saapuivat kahdelta ja kolmeen asti lapset saivat esitellä vanhemmilleen, mitä kaikkea leirillä oli tehty.

Leirillä myös askarreltiin ja ratkottiin pulmia.

Mieletöntä matikkaa 2 -leiri järjestettiin 31.7.-4.8.2017 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu 8-10-vuotiaille lapsille. Lisätietoja Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen leiritarjonnasta löydät täältä.

Kadonneen jalokiven metsästys -leiri 2017

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Maanantaina 12.6. alkoi kesän toinen leiriviikko Kumpulassa. Exactumiin saapui 24 uutta lasta selvittämään kadonneen jalokiven mysteeriä. Aamupäivällä leikittiin tutustumisleikkejä. Lounaan jälkeen päästiin aloittamaan leirin tarinaa. Ensimmäisenä päivänä selvisi, että jalokivi oli varastettu ja leiriläiset pääsivät tutkimaan rikospaikkaa sekä haastattelemaan museon vahtimestareita. Lisäksi leiriläiset saivat kuulla poliisin nauhoittamat kuulustelut jalokiven omistajalta, lähisukulaisilta ja muilta asianosaisilta.

Ulkoshakki jättilaudalla oli yksi leiriläisten suosikkiaktiviteeteista.

Tiistai aloitettiin tuttuun tapaan tutustumisleikeillä ja sen jälkeen perehdyttiin hyviin ja huonoihin salasanoihin. Jalokiven tarinaan liittyen yritettiin keksiä salasanaa mystiselle nettisivulle. Nettisivulla oli outoja numeroita, joiden merkitys selvisi viimeistään lounaan jälkeen. Miten pokemonit ja satunnaiset tavarat liittyvät kadonneeseen jalokiveen?

Keskiviikkona perehdyttiin salauksiin ja leiriläiset saivat askarrella itselleen Caesarin kiekon. Samalla kiekolla pystyy sekä salaamaan, että purkamaan salauksia. Lisäksi tutustuimme Vigeneren salaukseen, ASCII-salaukseen sekä symbolisalaukseen. Salausten purkamistaidoista oli hyötyä jalokiven metsästyksessä, sillä poliisi oli napannut Internetin viestiliikenteestä salattuja viestejä, joista osa liittyi tapaukseen. Ruokailun jälkeen pääsimme tietokoneluokkaan harjoittelemaan koodaamista Scratchillä. Leiriläiset aloittivat tekemään keräilypeliä, jota jatkettaisiin torstaina. Iltapäivällä ehdimme vielä ulos aurinkoiselle nurmikolle leikkimään jalkaleikkiä ja hippaa.

Leirillä tutustuttiin matematiikkaan ja ohjelmointiin.

Torstaina tutkimme rikospaikalta löytyneitä seteleitä ja kuulimme lisäkuulustelun. Sää suosi, joten menimme ulos miettimään teorioita varkaudelle. Leiriläiset kehittelivät mielenkiintoisia ja monipuolisia teorioita. Luokassa käytiin ryhmien päätelmät läpi ja jätettiin ne hautumaan. Ennen ruokailua ehdittiin vielä läheiselle kentälle pelaamaan lipunryöstöä. Ruokailun jälkeen jatkettiin keskiviikkona aloitettua keräilypelin koodaamista. Iltapäivä kului eväiden ja lautapelien parissa.

Perjantaina selvitettiin jalokiven sijainti ja päästiin nappaamaan tarinan pääpahis!

Tyytyväinen tutkijajoukko selvitetyn mysteerin jälkeen.

Kadonneen jalokiven metsästys -leiri järjestettiin 12.-16.6.2017 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu 10-12-vuotiaille lapsille. Lisätietoja Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen leiritarjonnasta löydät täältä.

Matka matikan ääriin -leiri 2017

Teksti ja kuvat: Elsa Pekkarinen

Maanantai 5.6.

Matka matikan ääriin –leirin ensimmäinen päivä aloitettiin nimilappujen tekemisellä ja yhteisten sääntöjen sopimisella. Sääntöjen runko oli selvä; ei saa kiusata ja kaikilla pitäisi olla hauskaa. Kun säännöistä päästiin yhteisymmärrykseen, jatkettiin tutustumista leikkien muodossa. Hedelmäsalaatti ja silmämurhaaja saavuttivat leikeistä suuren suosion.

Leikkien jälkeen siirryttiin syömään lounasta ja tämän jälkeen kauniiseen ulkoilmaan pelaamaan ameebaa ja hippaa. Näiden jälkeen mentiin vielä pelaamaan leiriläisten kovasti toivomaa lipunryöstöä, joka jouduttiin lopulta keskeyttämään sääntöerimielisyyksien vuoksi.

Lounaan ja leikkien jälkeen päästiin viimein käsiksi matematiikkaan. Ensin leiriläiset kilpailivat ryhmissä siitä, kuka rakentaa korkeimman tornin paperista ja teipinpalasta. Tämän jälkeen tutustuttiin vielä loikkivien sammakoiden pulmaan.

Sammakoiden jälkeen syötiin vielä välipalaa ja pelattiin murtolukubingoa. Päivän lopuksi askarreltiin oktaedrit, joiden sivuille oli tarkoitus kirjoittaa leiripäivän lopuksi kivoin asia, mitä sinä päivänä tehtiin.

Ensimmäisenä leiripäivänä tutustuttiin matikkaan mm. askartelemalla.

Tiistai 6.6.

Leiriläiset saapuivat toisena päivänä hyvissä ajoin luokkaan ja pelasivat lautapelejä ohjelman alkuun asti. Päivän ensimmäinen virallinen ohjelma oli Hanoin tornit. Leiriläiset innostuivat näistä suuresti eivätkä olisi millään halunneet vaihtaa seuraavan ohjelmaan. Hanoin torneja pohdiskeltiinkin vielä kaikilla loppupäivän tauoilla.

Hanoin tornien jälkeen siirryttiin Platonin kappaleisiin, joihin tutustuttiin rakentamalla kappaleita vaahtokarkeista ja puutikuista. Platonin kappaleista tetraedri, heksaedri ja oktaedri olivat leiriläisille helppoja ja tuttuja, mutta ikosaedri ja dodekaedri tuottivat vaikeuksia. Tässä aktiviteetissa myös vaahtokarkit kiinnostivat monia itse aktiviteettia enemmän.

Platonin kappaleiden jälkeen siirryttiin lounaalle, jonka jälkeen kokeiltiin uudelleen lipunryöstöä, tällä kertaa voitokkaasti. Lipunryöstöä pelattiin monta erää, jonka jälkeen oli jo välipalan aika. Välipalan jälkeen oli vuorossa tilavuushaaste. Päivän lopuksi tutustuttiin vielä pikaisesti pentaminoihin ja täytettiin yksi oktaedrin sivu.

Platonin kappaleita askarreltiin vaahtokarkeista ja tikuista.

Keskiviikko 7.6.

Leirin kolmas päivä aloitettiin edellisenä päivä kesken jääneillä pentaminoilla, joiden jälkeen siirryttiin päivän teemaan eli salauksiin. Salauksissa lähdettiin helpoista liikkeelle eli kuva– ja tavusalauksista. Leiriläisetkin kommentoivat näiden olevan liian helppoja. Helpoista salauksista siirryttiin jo hieman vaikeampaan, kun askarreltiin Ceasarin kiekot.

Eri salausten jälkeen siirryttiin jälleen lounaalle ja ulos nauttimaan erinomaisesta säästä. Tällä kertaa ulkona pelailtiin lipunryöstön lisäksi myös mölkkyä ja muita ulkopelejä.

Lounaan jälkeen siirryttiin sisään jatkamaan salausten parissa. Päivän loppuun oli jätetty Enigma, joka osoittautuikin monille leiriläisille vaikeaksi. Kaikille leiriläisille annettiin yhteinen salattu viesti selvitettäväksi, joka saatiin lopulta avattua.

Leirillä ehdittiin nauttia myös kauniista säästä pihapelien merkeissä.

Torstai 8.6.

Leirin toiseksi viimeisenä päivänä ohjelmassa oli soveltavaa matematiikkaa. Päivä aloitettiin verkkoihin liittyvillä Al tourist- ja poliisi ja rosvo -ongelmilla. Molemmista ongelmista tehtiin eri vaikeustason tehtäviä luokan pöydille ja liitutauluille. Leiriläiset ratkoivat ongelmia menestyksekkäästi.

Al touristin ja poliisin ja rosvon jälkeen siirryttiin jälleen syömään, jonka jälkeen ohjelmassa oli odotettu tapaaminen, eli matemaatikko Vadim Kulikovin vierailu. Vadim oli kysellyt leiriläisistä jo etukäteen ja aloitti esiintymisensä havainnollistamalla, miksi -2 kertaa -3 on 6 eikä -6 (kysymys oli piinannut leiriläisiä koko viikon eikä kukaan ohjaajista ollut tähän osannut vastata siten, että leiriläiset olisivat olleet tyytyväisiä). Vadim jatkoi ohjelmaansa demonstroimalla hermoverkkoja leiriläisten avulla.

Vadimin vierailun jälkeen pohdittiin vielä röntgensäteiden matematiikkaa ja sudokuiden tapaista pilvenpiirtäjä-ongelmaa.

Torstaina tutustuttiin verkkojen matematiikkaan sekä tavattiin matematiikan tutkija.

Perjantai 9.6.

Matka matikan ääriin –leirin viimeinen päivä aloitettiin Amazing race of math –rastikierroksella, jossa leiriläiset kisailivat toisiaan vastaan pienissä ryhmissä yhteensä 17 matematiikkaan liittyvällä rastilla. Osa rasteista oli tältä leiriltä tuttuja, osa aivan uusia.

Rastien ratkomisen jälkeen siirryttiin lounaalle ja mentiin pelaamaan suuren suosion saavuttanut viimeinen lipunryöstö. Pelailun jälkeen siirryttiin sisään valmistautumaan iltapäivään ja vanhempien vierailuun. Vanhempia varten valmisteltiin rasteja, jotka olivat tuttuja aiemmalta viikolta ja joita leiriläiset saivat opettaa vanhemmilleen.

Vanhemmat saapuivat kahdelta ja kävivät läpi rasteja leiriläisten opastaessa asiantuntevasti. Leiri päätettiin vielä leiritodistusten jakoon.

Viimeisenä leiripäivänä kerrattiin, mitä kaikkea leirillä olikaan opittu.

Matka matikan ääriin -leiri järjestettiin 5.-9.6.2017 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu 10-12-vuotiaille lapsille. Lisätietoja Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen leiritarjonnasta löydät täältä.

Mieletöntä matikkaa 1 -leiri 2017

Teksti: Emma Karjalainen ja Azira Abbasli
Kuvat: Emma Karjalainen

Maanantaina Summamutikkaan saapui iloinen joukko ykkös-kolmosluokkalaisia kesän ensimmäiselle leirille. Päivä lähti käyntiin tutustumisleikeillä ja nimilappujen tekemisellä. Lounas maistui kaikille ja lautaset tyhjenivät nopeasti. Ulkonakin pystyi leikkimään peiliä ja hippaa, kun pieni tihutus ei haitannut. Sisällä perehdyttiin pulmien ratkomiseen. Hanoin tornit ja pilvenpiirtäjät selvitettiin innokkaasti. Välipalan jälkeen vuorossa oli lautapelejä ja oktaedrin askartelu. Oktaedriin kirjoitetaan jokaisen päivän kivoin juttu ja kaikkien leiriläisten nimet. Leirin lopuksi valmiin oktaedrin saa ottaa kotiin muistoksi leiristä.

Ensimmäisenä leiripäivänä muihin leiriläisiin tutustuttiin mm. erilaisten leikkien avulla.

Tiistai alkoi rallirullien askartelulla. Parit ja pienet ryhmät tekivät omannäköisiä menopelejä, jotka kilpailivat neljässä eri kategoriassa: Pisin kulkumatka, hauskin etenemistyyli, hienoin ja muistuttaa eniten oikeaa menopeliä. Kolmesta viimeisestä kategoriasta järjestettiin äänestys. Ulkona aurinkoisessa säässä pelailtiin shakkia, hypättiin narua ja seikkailtiin puistoalueella. Iltapäivällä jatkettiin eilisiä pulmia ja taiteltiin lennokkeja.

Tiistaina askarreltiin omia menopelejä viilipurkeista, talouspaperirullista, pilleistä ym. kierrätysmateriaaleista.

Keskiviikko aloitettiin kisaamalla tyynyformulaa ja muisteltiin leiriläisten nimiä tasaväkisessä peittonimileikissä. Ennen ruokailua ehdittiin lisäksi rakennella Platonin kappaleita vaahtokarkeista ja tikuista. Tetraedri, heksaedri ja oktaedri rakentuivat nopeasti ja osa ehti kasata jopa ikosaedrin. Ruokailun jälkeen ulkoiltiin Exactumin edessä. Sisällä tehtiin omat laatoitustaideteokset Penrosen laatoista. Iltapäivällä pelaitiin vielä lautapelejä ja kertotaulu- tai pluslaskubingoa.

Keskiviikkona tehtiin matikkataidetta Penrosen laatoilla.

Torstaipäivä aloitettiin vauhdikkaasti eilisestä tutulla tyynyformulalla. Lisäksi leikittiin piirissä vielä kuumaa perunaa musiikin tahdissa. Ennen ruokailua ehdittiin vielä pohtia, miten kaikki kaksitoista erilaista pentamino palaa saisi piirrettyä. Tämän jälkeen täytettiin erilaisia alustoja pahvisilla pentaminopaloilla. Ruokailun jälkeen emme päässeet ulos, koska satoi vettä. Sisällä perehdyttiin salakirjoituksiin ja yritettiin värittää kylän taloja mahdollisimman vähillä väreillä niin, että naapurit eivät ole saman värisiä. Iltapäivällä kisailtiin vielä tilavuushaasteen merkeissä. Voittajien astia oli kolmioleipälaatikon muotoinen ja siihen mahtui huimat 566 grammaa!

Tilavuushaasteessa etsittiin tilavinta astiaa.

Perjantai lähti käyntiin Amazing race of math -suunnistuksella. Yksitoista erilaista tehtävärastia oli ripoteltu Exactumin neljään eri kerrokseen. Ruokailun jälkeen pelattiin ulkona shakkia ja nautiskeltiin aurinkoisesta säästä. Sisällä valmisteltiin vanhemmille opettavat rastit ja syötiin välipala. Kello kaksi vanhemmat saapuivat ja leiriläiset pääsivät näyttämään heille viikon aikana tekemiään aktiviteetteja ja askarteluja.

Matikkapelejä pelattiin myös tableteilla.

Mieletöntä matikkaa 1 -leiri järjestettiin 5.-9.6.2017 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu 8-10-vuotiaille lapsille. Lisätietoja Helsingin yliopiston LumA-tiedekasvatuskeskuksen leiritarjonnasta löydät täältä.

Haasteita ja salakirjoitusta

Teksti: Maria Larionova ja Anne Mattila
Kuvat: Maria Larionova

Sateisena keskiviikkona 31.5. saapui ryhmä Latokartanon peruskoulun kuudesluokkalaisia matematiikan laitokselle Kumpulaan. Päivän ohjelmana oli suorittaa rasteja Amazing Racen tapaan. Rasteihin oli valittu erilaisia matemaattisia ongelmia, kuten salakirjoituksia ja päättelytehtäviä. Rasteja oli ripoteltu ympäri laitosta. Jokaisesta kerroksesta löytyi jotain mielenkiintoista.

Einsteinin ongelmassa kuvakortit tulee järjestää oikeaan järjestykseen.

Selkeästi haastavimmaksi rastiksi nousi Einsteinin ongelma, mutta yhteistyöllä ja hyvällä päättelykyvyllä osa ryhmistä osasi ratkaista senkin mallikkaasti! Oppilaat pohtivat myös muun muassa väärennettyjä seteleitä, Portian lippaan arvoitusta ja pilvenpiirtäjiä.

Oppilaille jaetut ipadit täyttyivät nopeasti tehtävien ratkaisukuvista ja -videoista. Vaikka ryhmä oli pieni, suunnistusta ja rastien tekoja riitti sopivasti koko kahden tunnin vierailun ajaksi! Nopeimmat ehtivät myös pelata muutamia lautapelejä rastien teon jälkeen.

Setelien aitouden voi tarkistaa jakojäännöksen avulla.

Lopuksi kokoonnuimme kaikki yhdessä luokkaan katsomaan vastaukset läpi. Kaikilla oli tableteilla hienot vastaukset moniin rasteihin. Kyseltiin vielä kuulumisia ja oppilaat näyttivät pitävän kiertelystä. Tästä oli hyvä lähteä kesäloman viettoon, kunhan sää paranisi.

Kainsaivälisiä vierailijoita Summamutikassa

Teksti: Azira Abbasli ja Melike Öz
Kuvat: Azira Abbasli

Saimme vieraaksemme perjantaina 26.5 opiskelijaryhmän Riihenmäen koulusta. Ryhmän mukana oli mukana myös kansainvälisiä opiskelijoita ja opettajia Turkista ja Romaniasta. Opiskelijoita oli noin 40, joten jakauduimme alussa kahteen ryhmään. Toinen ryhmistä tuli meidän mukanamme Summamutikka-luokkaan ja toinen ryhmä lähti Linkki-luokkaan ohjelmoinnin pariin.

Aloitimme ohjelman tilavuushaasteella. Opiskelijat lähtivät innoissaan suunnittelemaan astioitaan, mutta ajan kanssa heille tuli kiire. Kaikki saivat kuitenkin astiansa valmiiksi 10 minuutissa ja voittajakin selvisi pian. Kävimme vielä lopuksi neliöitä etsimässä -tehtävän. Kaikki ryhmät löysivät ratkaisun yllättävän nopeasti.

Toiminnallisia aktiviteetteja.

Tämän jälkeen vaihdoimme ryhmät Linkin kanssa ja pidimme toiselle ryhmälle myös tilavuushaasteen. Hekin pärjäsivät tässä tehtävässä yhtä hyvin kuin edellinen ryhmä. Tämän ryhmän kanssa meillä jäi enemmän aikaa, joten ehdimme rakennella Platonin kappaleita. Tetraedri ja kuutio onnistuivat porukalta helposti, mutta muut Platonin kappaleet tuottivat jo vaikeuksia. Oppilaat eivät kuitenkaan luovuttaneet vaan yrittivät sitkeästi loppuun asti.

Opettajat olivat mukana aktiviteeteissa ja ottivat paljon kuvia vierailun aikana. Tunnin lopussa vastailimme vierailijoidemme kysymyksiin ja hyvästelimme opiskelijat

Ysiluokkalaiset tutustumassa yliopistoon

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 18.5.2017 Summamutikassa vieraili Kruunuhaan ysiluokkalaiset. Aluksi tutustuimme Exactumin suurimpaan luentosaliin ja oppilaat saivat kuulla millaista yliopistossa opiskelu on ja miten sinne pääsee opiskelemaan. Mukana ollut opettaja oli itsekin opiskellut Kumpulassa ja kertoi myös omista kokemuksistaan.

Luokassa oppilaat pääsivät testaamaan päättelykykyjään pilvenpiirtäjien parissa. 4×4 -kokoiset ruudukot ratkesivat nopeasti ja monet ehtivät pohtimaan myös vaikeampia 5×5 -kokoisia ruudukoita. 25 talolla jopa helppo ruudukko tuntuu vaikeammalta täyttää, koska taloja on niin paljon enemmän.

Pilvenpiirtäjäruudukoiden täyttäminen kannattaa aloittaa korkeimmista taloista.

Lopuksi pohdittiin vielä Hanoin torneja. Jotkut ehtivät päättelemään siirtelykaavan, mutta siirtojen lukumäärät jäivät vielä selvittämättä. Näiltä yhdeksäsluokkalaisilta kuuden palan korkuisen tornin siirtäminen sujui nopeasti ja suurimmilta osin ilman turhia siirtoja.

Kuuden palan korkuisen tornin siirtelyä.

Latokatanon peruskoulun 8.-luokkalaisten vierailu Summamutikka-luokkaan

Teksti: Anni Jyrinsalo ja Melike Öz
Kuvat: Melike Öz

Latokartanon kaksi 8.-luokkaa kävivät Summamutikka-vierailulla tiistaina 9.5. sekä torstaina 11.5. Ohjelmassa oli aluksi kampuskierros, jossa tutustuttiin Kumpulan kampuksen rakennuksiin ja eri aineiden opiskeluun. Oppilailla heräsi kysymyksiä koskien luentoja, päivien pituuksia, oppitunteja ja opiskelun haastavuutta. Oppilaat myös kummastelivat luentosalin suuruutta. Kierroksen jälkeen siirryttiin Summamutikka-luokkaan.

Paperitaikatempun harjoittelua.

Ensin yritimme yhteisesti keksiä Pentamino-paloja pöytiin piirrellen. Suurin osa oppilaista löysi kaikki 12 mahdollista palaa. Tämän jälkeen siirryimme työpistetyöskentelyyn, jossa pisteinä olivat paperitaikatemppu, pilvenpiirtäjät, Pentamino ja Enigma. Toisella vierailulla Enigman sijasta oli Hanoin torni sekä toisen vierailun lopuksi oppilaat saivat ratkottavakseen Neliöitä etsimässä -pulman. Osa oppilaista pääsi myös kokeilemaan loikkivat sammakot -pulmaa.

Enigman käyttöä.

Ennen pistetyöskentelyyn siirtymistä, annettiin pisteiden työskentelyohjeet. Tiistaina oppilaat eivät malttaneet odottaa pisteille siirtymistä, joten ohjeita kerrattiin muutamaan otteeseen työskentelyn aikana. Torstain ryhmä jaksoi hyvin kuunnella ohjeet sekä ennen pisteitä että pisteiden aikana. Tämän vuoksi torstain ryhmän työskentely sujui vauhdikkaammin.

Hanoin tornien kolme alustaa voi vaikka piirtää pöytään.

Ryhmät kiersivät jokaisen pisteen läpi ja jokaisessa pisteessä ryhmät työskentelivät noin 15 minuuttia. Enigma tuntui oppilaista haastavalta oppia näin lyhyessä ajassa, mutta siitä huolimatta oppilaat suoriutuivat annetusta tehtävästä erinomaisesti. Myös paperitaikatemput aiheuttivat kummastatusta aluksi, mutta pian aika moni oppilas hoksasi, kuinka taitokset tuli tehdä, jotta haluttu kuvio saatiin muodostettua paperin keskelle.

Kaiken kaikkiaan molemmat ryhmät työskentelivät ahkerasti kaikissa pisteissä ja olivat tyytyväisiä vierailuun. Loppugallupin perusteella jokaisesta pisteestä oli pidetty. Kiva kun kävitte vierailulla, toivottavasti tulette vielä uudestaan vierailulle!

Matematiikkaluokka pulmia ratkomassa

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Hyisenä keskiviikkona 10.5 Summamutikkaan tuli vierailulle Töölön yhteiskoulun 7. lk matematiikkaluokkalaiset. Summamutikassa riitti juuri ja juuri kaikille tuoli, kun oppilaita oli yhteensä 32 kappaletta. Tiivis tunnelma ei menoa haitannut ja ryhmätyöskentely sujui oppilailta todella mallikkaasti.

Vaikeusaste nousi 5×5 pelilautoihin siirryttäessä.

Alkuun lämmiteltiin Portian lippaan arvoituksella, joka ratkesi kaikissa pöytäryhmissä hyvin nopeasti. Seuraavaksi päästiin pilvenpiirtäjien kimppuun, ja onneksi niistä oli olemassa vaikeammat 5×5 pelilaudat, sillä melkein kaikki pöydät ehtivät tekemään myös näitä 25 talon pulmia. 4×4 pelilaudat tuntuivat monista oppilaista liiankin helpoilta, jopa vaikeammat laudat, joissa vihjeitä oli vähemmän. 5×5 -laudoissa riitti kuitenkin haastetta ja kaikki jaksoivat ponnistella oikean ratkaisun löytämiseksi.

Valmis kaupunki.

Seuraavaksi pohdittiin portaikko-ongelmaa. Osa keksi ratkaisun samantien ja osa joutui pohdiskelemaan mahdollisia kulkuvuoroja hieman kauemmin. Ongelman selätettyään pöytäryhmät ehtivät vielä hetken aikaa siirrellä Hanoin torneja ja miettiä mahdollista algoritmia, jolla palikat siirtyy vähimmillä siirroilla.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos