Teksti: Minna Hirvonen ja Johanna Helle Kuva: Minna Hirvonen
Keskiviikkoaamuna 8. helmikuuta Origossa vierailivat Maunulan ala-asteen kolmasluokkalaiset.
Aloitimme vierailun ongelmanratkaisutehtävällä, jossa oppilaiden piti etsiä kaikki 4*4-ruudukosta löytyvät neliöt.
Kun neliöiden kokonaismäärä oli saatu selville, siirryimme Platonin kappaleiden pariin. Tetraedri, kuutio ja oktaedri syntyivät tikuista ja vaahtokarkeista helposti, mutta ikosaedrin hahmottaminen tuotti enemmän päänvaivaa. Sekin saatiin kuitenkin hienosti rakennettua! Päätimme rakentelun miettimällä, millainen rakenne on kaikkein kestävin ja yrittämällä sitten kasata mahdollisimman korkean rakennelman.
Viimeiseksi pelattiin tonttijakoa, jossa harjoiteltiin geometrian lisäksi kertolaskua. Pelistä innostuttiin niin paljon, että sitä päätettiin pelata myöhemmin myös koulussa.
Teksti:Minna Hirvonen ja Maria Larionova Kuva: Maria Larionova
Torstaina 2. helmikuuta Origossa vierailivat Käpylän peruskoulun kolmasluokkalaiset. Kahden tunnin vierailu aloitettiin jakolaskupelillä, jossa tarvittiin käytännön laskutaidon lisäksi myös päättelykykyä, jotta oma pistemäärä kasvaisi mahdollisimman suureksi. Koska osa oli tutustunut jakolaskuihin koulussa vasta hiljattain ja toisaalta osa laski jo varsin sujuvasti suurillakin luvuilla, olimme tehneet pelistä muutaman eritasoisen version.
Seuraavana vuorossa oli konkreettista tekemistä, kun oppilaat pääsivät rakentamaan kaupunkeja pilvenpiirtäjistä. Kunhan säännöt oli ensin omaksuttu, kaupunkien rakentaminen sujui kaikilta mallikkaasti ja osa eteni jopa haastavampiin pelilautoihin.
Evästauon jälkeen ohjaajat esittivät oppilaille matemaattisen taikatempun. Oppilaat olivat tosin heti yhtä mieltä siitä, ettei temppuun sisältynyt oikeaa taikuutta, ja oikeassahan he olivat. Jokainen pääsi kuitenkin itse kokeilemaan, että temppu toimii myös muilla kuin ohjaajan valitsemalla luvulla. Osa otti tehtävästä kuvan ja aikoi esittää taikatempun kotona vanhemmilleen.
Viimeisenä täytettiin erilaisia kuvioita pentaminopaloilla. Kaikki saivat tornin ratkaistua, ja siitä siirryttiin nopeasti suorakulmioihin. Suurin suorakulmioista osoittautui haastavaksi, eivätkä innokkaimmat olisi malttaneet lopettaa, kun kotiinlähdön aika koitti.
Teksti ja kuvat: Johanna Helle ja Mervi Lähteenmäki
Nikinmäen opetuspisteen 22 ekaluokkalaisella oli keskiviikkona 1.2. retkipäivä. He suuntasivat tänne Helsingin yliopiston Origo-luokkaan tutustumaan Summamutikan toimintaan. Tiedossa oli kaksi tuntia hauskoja pelejä ja pulmia.
Ensin lämmiteltiin hieman matikka-aivoja plus- ja miinuslaskubingon tahtiin. Jotkut laskut olivat aika vaikeita, mutta onneksi vierustoveri ja ohjaajat auttoivat ruksimaan oikean numeron ruudusta. Otimme mukaan myös pari hassua kertolaskua, vaikka niihin ei vielä oltu koulussa tutustuttu. Ykkösen kertotaulu luonnistui kaikilta moitteettomasti!
Seuraavaksi vuorossa oli Pentaminot. Jotkut olivat tosi nopeita ja ehtivät täyttämään monta erikokoista aluetta pentamino-paloilla. Toisille ei millään meinannut osua sopivat palat käteen. Kaikki saivat kuitenkin ensimmäisen ja toisen alueen valmiiksi ja ehdimme vielä pelata paloilla kaksinpeliä.
Sitten alkoi jo olla nälkä! Puolisen tuntia oli aikaa syödä voileivät ja lepuuttaa aivonystyröitä seuraavia haasteta varten. Tauon jälkeen tutustuimme Platonin kappaleisiin. Pian kaikki olivat jo työn touhussa. Tehtävänä oli siis rakentaa kappaleita tikuista ja vaahtokarkeista. Jos oli tosi nopea, sai rakentaa omia taideteoksia. Lopuksi vaahtokarkkeja sai maistella sen perusteella, kuinka paljon oli ehtinyt rakentamaan.
Ennen lähtöä kaikki saivat vielä piirtää ja kirjoittaa pöytiin terveisensä. Meillä ohjaajilla oli tosi hauskaa ja niin näytti olevan oppilaillakin – ainakin pöytiin jätettyjen viestien perusteella 😉
Teksti: Johanna Helle ja Maria Larionova Kuvat: Johanna Helle ja Maria Larionova
31.1.2017 Kumpulan kampukselle saapui ryhmä Pihlajanmäen ala-asteen tokaluokkalaisia tutustumaan matematiikan opiskeluun Helsingin yliopistolla. Tiedossa ei kuitenkaan ollut aivan tavallista matematiikkaa. Ensiksi suunniteltiin kaupunkeja niin, että eri korkuiset pilvenpiirtäjät löysivät asianmukaiset paikkansa. Säännöt tuntuivat ensin hiukan haastavilta, mutta pian valmistui yksi jos toinenkin kaupunki.
Seuraavaksi oli tiedossa kertotaulubingo, sillä luokka oli toivonut jotakin kertolaskuihin liittyvää. Ensin lämmiteltiin vastaamalla yhdessä kakkosen, vitosen ja kolmosen kertotauluihin. Vaikka kolmosen kertotaulu olikin vielä uusi juttu, löydettiin kaikkiin hankaliinkin laskuihin vastaus. Sitten numerot laitettiin omaan ruudukkoon ja eikun pelaamaan. Sitten vasta riemu alkoikin.
Lopuksi ehdimme vielä tutkailla pentaminoja. Säännöt olivat selvät ja aloitettiin tornin peittäminen. Monelle pentaminot olivat uusi asia mutta hyvin monella se sujui todella hyvin ja näytti helpolta hommalta. Moni pääsikin vaikeimpaan tehtävään saakka eivätkä millään meinanneet lopettaa.
Yleisesti ottaen oppilailla näytti olevan hauskaa ja hommat sujuivat. Oppilaat pääsivät kokemaan hyvin erilaista ja monipuolista matematiikkaa.
Torstaina 26.1 lounaan jälkeen Kumpulaan saapui innokas joukko kuudesluokkalaisia Pohjois-Haagan ala-asteen koulusta. Vierailun ohjelmaksi oli toivottu pulmia ja visaisia pähkinöitä. Niitä oppilaat saivat ratkoa ensin luokassa parin kanssa ja lopuksi suunnistaen matikkarasteja ympäri Exactumia.
Aluksi oppilaat saivat parin kanssa ratkoa suosikkitehtäväämme pilvenpiirtäjiä. Monet parit innostuivat pulmasta kovasti ja olivat innoissaan, kun huomasivat, että ensimmäisen ratkaistun laudan jälkeen luvassa oli vielä monta uutta pelilautaa. Muutama pari ehti ratkaista myös vaikeampia pelilautoja.
Pilvenpiirtäjien jälkeen oppilaat jakautuivat neljän hengen ryhmiin, joissa he sitten lähtivät kiertämään Exactumia. Kaikki kuuntelivat tarkkaavaisina ohjeet ja täyttivät ryhmän tiedot kisapassiin kiireen vilkkaa, jotta pääsivät aloittamaan suunnistuksen mahdollisimman nopeasti.
Muutamalla ryhmällä jäi kymmenestä rastista pari ratkaisematta ajanpuutteen vuoksi, mutta rasteja onkin yleensä parempi olla hieman ylimäärin, kuin liian vähän. Siltarallipisteellä oppilaita hämättiin tehtävällä, jonka toinen pelilauta oli mahdotonta ratkaista. Hanoin torni -rastilla joutui ensin vähän harjoittelemaan ennen varsinaista video-ottoa. Ja välillä joutui ottamaan parikin videota, ennen kuin ratkaisu meni halutulla tavalla putkeen.
Vuoden 2017 vierailukauden käynnisti Kulosaaren yhteiskoulun 7.-8. luokkalaisten erityisluokkalaiset. Luokan pöydät oli työnnetty seiniä vasten ja jokaiselta pöydältä löytyi yksi murtolukuihin tai jakamiseen liittyvä tehtävä. Keskelle luokkaa jätettiin yksi pöytäryhmä, jonka ääreen kaikki oppilaat mahtuivat.
Aluksi oppilaat jakautuivat pareiksi ja asettuivat noin joka kolmannen pöydän ääreen. Työpisteiden tehtäviksi oli valikoitunut useampi erilainen arkkitehtitehtävä, farmieläinten asettelua aitauksiin sekä murtolukuaiheisia muita tehtäviä.
Arkkitehtitehtävässä tulee rakentaa seinä, jossa voi olla useampaa eri väriä. Värien määrä sekä murtolukuosuudet seinästä kerrotaan tehtävässä.
Tunnin mittaisesta vierailusta puolet meni työpisteillä kiertelyyn, jonka jälkeen kokoonnuttiin keskipöydän ääreen kertaamaan arkkitehti-tehtävän tyyppistä seinän rakennusta. Ensin seiniä rakennettiin ohjaajan ilmoittamien väriosuuksien mukaan ja lopuksi jokainen sai rakentaa oman 4 x 4 kokoisen seinän. Seinän valmistuttua jokainen sai kirjata taululle sen väriosuudet. Myös murtolukujen sieventäminen kuului asiaan.
Joulukuun viimeinen vierailu järjestettiin keskiviikkona 14.12, kun erityisammattiopisto Luovin arjen matematiikkaa -ryhmän opiskelijat tulivat Origovierailulle Vallilasta. Ohjelmassa oli rahojen pyörittelyä sekä käsin tekemistä pentaminojen ja pilvenpiirtäjien muodossa.
Aluksi hieman lämmiteltiin matikkatunnelmaa piirtämällä pöytäruudukkoon erilaisia viidestä neliöstä muodostuvia kuvioita. Kaikki piirsivät ruudukkoonsa sinnikkäästi erilaisia kuvioita ja niitähän löytyikin tosi monta. Yksi oppilas ehti juuri keksiä kaikki 12 erilaista ennen kuin valmiit palat paljastettiin tietokoneruudulta. Tämän jälkeen puhdistettiin pöydät ja alettiin täyttää tornikuviota pahvisilla pentaminopaloilla. Jos ehti täyttää tornin ja pikkuruudukot nopeasti, ehti vielä kokeilla mahduttaa kaikki palat dinosauruksen muotoiseen ruudukkoon. Tämä tehtävä oli kaikkein vaikein, eikä edes ohjaaja ole vielä saanut dinoa täytettyä.
Toisena ohjelmana pohdittiin Timon rahaongelmaa. Pöytäryhmät saivat kolikkoastiat, joista poimittiin sellaiset kolikot, mitkä Mikolla voisi olla ilman, että hän pystyy antamaan Timolle takaisin kympistä, viitosesta, eurosta tai 50 sentistä. Pienen pähkäilyn jälkeen pulma selvitettiin kaikissa pöydissä. Keksitkö sinä, kuinka paljon rahaa Mikolla voi enintään olla?
Lopuksi ehdittiin vielä rakentaa kaupunkeja pilvenpiirtäjistä. Tehtävän hahmottaminen vei aluksi jonkin aikaa, mutta kun pelin säännöt olivat selvillä, saivat monet opiskelijat pelilautansa valmiiksi ihan sääntöjen mukaisesti!
Torstaina 8. 12 Puotilan ala-asteen koulun 6A- ja 6B-luokat vierailivat Kumpulassa. Oppilaat opettajiensa kanssa saapuivat Exactumin ala-aulaan klo 9. Vierailu oli jaettu kahtia niin, että luokat vierailivat vuorotellen kemianluokka Gadolinissa ja matikkaluokka Origossa. Väliin mahtui myös ruokatunti.
Ohjelma koostui ryhmätehtävistä. Aluksi Ryhmät saivat pohdittavakseen portaikko-ongelman, minkä ratkaisua dinosaurushahmot auttoivat. Pulma oli kinkkinen, mutta lopuksi kaikki ryhmät saivat kaikki tarinan hahmot turvallisesti raput alas.
Ensimmäisen vierailevan ryhmän kanssa ehdittiin rakentaa mahdollisimman tilavia astioita tilavuushaasteen merkeissä. Astioista tuli todella tiiviitä ja tukevia. tilavuuden mittaaminen hoidettiin tällä kertaa keittiövaa’alla punnitsemalla. Herneet pysyivät astioissa ja hyvin ja kisat olivat tasaväkisiä.
Toisen ryhmän kanssa leikittiin pää kii-leikkiä, sillä aikaa ei ollut paljon jäljellä sekä desibelitaso luokassa kaipasi portaikkotehtävän jälkeen pientä pudotusta. Luokkaan saapui hiljaisuus, kun oppilaat miettivät pää kiinni pöydässä pienintä lukua, niin että kukaan muu ei miettisi samaa lukua.
Loppuvierailu kului näilläkin ryhmillä suunnistaen Exactumisssa. Rasteja oli 10 ja kiertäviä ryhmiä ensimmäisellä kierroksella kuusi ja toisella kierroksella seitsemän, joten kaikkia rasteja ei kovin moni ryhmä ehtinyt tehdä. Rastit kuitenkin löytyivät helposti ja oikeita vastauksia löytyi jokaiselta ryhmältä. Pitkä päivä yliopistolla saatiin purkkiin kello kahdelta ja luokat lähtivät koulun kautta kotimatkalle.
Kekiviikkona 7.12 Origossa vieraili lukion kakkosluokkalaisia Lahden lyseosta. lukiolaiset oli jaettu kahteen ryhmään niin, että kun toinen ryhmä oli Origossa, niin toinen ryhmä oli Gadolinissa. Molemmat vierailut kestivät noin kaksi ja puoli tuntia, jonka aikana ehdittiin askarrella, pohtia pulmia sekä suunnistaa.
Vierailut aloitettiin askartelemalla paperitset pikku-Enigmat, jonka jälkeen opeteltiin niiden käyttöä. Kun roottorien pyörittely ja kirjainsokkelo olivat hanskassa, laitettiin käyntiin pieni kisa, jossa ratkottiin eräs salattu lause. Oikea lause ratkesi nopeasti, vaikka muutama kirjain mietittykin opiskelijoita.
Tämän jälkeen ryhmät saivat ratkottavakseen Einsteinin ongelman jalokivi-versiona. Vihjeitä oli paljon ja ratkaisutaulukko tuntui aluksi sekavalta, mutta niin vain palat alkoivat loksahdella oikeille paikoilleen. Palojen takaa löytyvä loru helpotti paitsi ratkaisun tarkistamisessa niin myös ratkaisuun pääsemisessä.
Loppuaika kului Amazing Race of Mathin rasteja etsien ja ratkoen. Tällä kertaa mukana oli hieman kinkkisempiäkin pulmia, kuten Portian lipas ja uusi Kolikkopulma.
Teksti: Jenni Räsänen Kuvat: Maija Aksela ja Jenni Räsänen
Perjantaina 25.11. saimme arvovaltaisia vieraita, kun opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen sekä 16 muuta vaikuttajaa tulivat tutustumaan matikkaluokka Origon toimintaan käytännössä. Vierailun ohjelmaksi oli valittu sekä lasten että myös aikuisten suuri suosikki Tilavuushaaste.
Rakennusaikaa oli tällä kertaa ainoastaan viisi minuuttia, mutta tämä ei vieraitamme haitannut ja kaikki kolme ryhmää saivat astiansa valmiiksi. Kilpailu oli tasaväkinen ja monenlaisia astioita saatiin ehdotelmaksi tilavimmaksi astiaksi. Voittajaksi ylsi ministerin ryhmä. Onnittelut voitosta!
Tilavuushaasteesta pidettiin kovasti ja vierailu sai kehuja toiminnallisuudestaan. Lyhyen visiitin jälkeen LUMA-toimintaan tutustuminen jatkui vielä toisaalla.
Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos