Rakennetaan tästä hyvä vuosi yhdessä!

Olin hoitanut dekaanin pestiä vajaa viisi kuukautta, kun rehtori Sari Lindblom julisti joulurauhan Helsingin yliopistoon. Olin syksyllä noudattanut omaa edellisessä blogissani antamaani reseptiä: olla ahkera, toimia tiimissä ja antaa fiksujen kavereiden auttaa. Näillä saatteilla tiedekunta valitsi minut marraskuussa dekaaniksi seuraavalle viisi vuotiskaudelle. Olin valinnasta äärettömän kiitollinen, mutta syksy oli myös verottanut voimiani. Kaipasin Lapissa odottavaa lomaani.

Lomaani varjosti hammassärky. Se alkoi salakavalasti ja lopulta itselääkityskään ei riittänyt. Soitin Lapin hyvinvointialueen suun terveydenhuollon ajanvaraukseen ja valitsin automaatista särkyasiat. Pääsin ajanvarauksesta läpi ja sain ajan samalle päivälle klo 12. Kävin hammaslääkärin vastaanotolla ja sain diagnoosin. Oli purrut hampaani halki. Ensiapuna hammasta madallettiin. Tämä apu jäi puudutuksen väistyttyä riittämättömäksi, niinpä hammaslääkärini neuvoa toteuttaen soitin seuraavana päivän päivystykseen uudestaan. Taas olin klo 12 vastaanotolla. Hampaani pelastamiseksi ei ollut enää vaihtoehtoja ja sain lopullisen avun vaivaani.

Sain siis mitä parhainta ja tehokkainta diagnostiikkaa ja hoitoa ja olin tästä suorastaan hämmästynyt. Voiko palvelujärjestelmä toimia näin hyvin? Ihmettelyäni ehti jatkua pari päivää, ja sitten Ivalon terveyskeskus olikin esillä Helsingin Sanomien Kotimaa-palstalla 2.1.2024 sarjassa Vuosi sotea. HUSista eläköitynyt kollega kehui työpaikkansa hyvää henkeä ja osaavaa henkilökuntaa. Työntekijät ovat tottuneet turisteihin, mutta myös pitkiin välimatkoihin.

Tiedekunnan identiteetti uudistuu, kestävää tilojen käyttöä kehitetään

Yhtä hammasta köyhempänä kokoan parhaillaan omaa tiimiäni. Tehtävälistamme kärjessä ovat tiedekunnan toimeenpanosuunnitelman (TOPSU) keskeiset nostot tälle vuodelle: kestävä tilaohjelma, tutkimuslainsäädäntöön vaikuttaminen ja tiedekunnan identiteetti uusien koulutusohjelmien myötä. Samalla alamme valmistautua seuraavaan TOPSU-kauteen 2025–2028. Yhdessä HUSin kanssa rakennamme yhteistyötä hyvinvointialueiden suuntaan ja edistämme osaamisperustaisen erikoislääkärikoulutuksen toteutumista. Tehtävät eivät lopu.

Huipputiimini tarttuu innolla tähän työhön, oikealla asenteella. Haastan kaikki mukaan, kuten presidentti Sauli Niinistö uudenvuodenpuheessaan. Kesän reseptini pätee varmasti tällekin vuodelle: ollaan ahkeria ratkaisukeskeisiä tiimipelaajia. Rakennetaan tästä hyvä vuosi yhdessä!

Hyvää alkanutta vuotta koko tiedekunnalle ja Ivalon terveyskeskuksen henkilökunnalle.

Johanna Arola
dekaani, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto